Tee Siew Kiong(dua dari kanan) dan Hasrin Kamal Hashim (kanan) meninjau Festival Layang-Layang Sedunia ke-22 di Bukit Layang-Layang, Pasir Gudang, Johor Bahru, baru-baru ini. |
Dalam menjayakan usaha
itu, kerajaan negeri akan memperhebatkan aktiviti mempromosikan Johor sama ada
dari dalam dan luar negara menerusi beberapa pendekatan termasuk bekerjasama
dengan pelbagai pihak bagi merancakkan lagi sektor itu.
Sektor pelancongan Johor
kini sedang berkembang pesat dan keadaan itu dibuktikan dengan trend
peningkatan jumlah pelancong ke negeri ini sejak dari tahun 2013 seramai 5.77
juta orang, 6.42 juta orang (2014) dan 6.95 juta orang (2015).
Bagi tahun 2016 pula,
Johor menyasarkan seramai lima juta pelancong mengunjungi negeri ini, namun
kerajaan negeri yakin statistik kedatangan pelancong yang bakal dikeluarkan
tidak lama lagi dijangka melebihi sasaran tersebut.
Menerusi keyakinan itu,
kerajaan negeri menyasarkan dapat menarik seramai 5.5 juta pelancong pada tahun
ini.
Bagi Pengerusi
Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew
Kiong, beliau yakin sasaran itu mampu dicapai memandangkan Johor mempunyai
banyak destinasi menarik selain pelbagai produk pelancongan.
Selain itu, tambahnya,
Tourism Johor juga merancang menjalin kerjasama dengan GOASEAN untuk
mempromosikan Johor menerusi segmen rancangan televisyen yang menumpukan
kepada rancangan pelancongan bersempena Tahun Melawat ASEAN tahun ini.
“Kerjasama yang dijalin
itu kelak bagi tujuan pemasaran pelancongan berimpak tinggi di Johor kerana
kita percaya menerusi pemasaran yang aktif ia mampu meningkatkan lagi daya
saing negeri ini bagi merebut peluang dalam industri pelancongan,” katanya
kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Beliau berkata, menerusi
kerjasama itu juga, Tourism Johor dan GOASEAN bercadang untuk bersama-sama
membangunkan pengisian digital berimpak tinggi termasuk menghasilkan sebuah
siri pengembaraan di negeri ini.
Tambahnya, perancangan
lain bagi merancakkan lagi sektor pelancongan di Johor adalah dengan terus
memperkasakan setiap daerah selain menggalakkan produk-produk pelancongan yang
baharu serta mengadakan acara tarikan yang unik.
Sebagai contoh, produk
atau tempat yang akan dipromosikan ialah Taman Negara Kukup di Pontian yang
baru dinaik taraf, Muar Waterfront di Tanjung Emas, Muar, Persiaran Muafakat
Bangsa Johor di sini dan beberapa pusat beli-belah yang akan dibuka.
“Pada masa sama, kita juga
akan fokus kepada produk signature kita yang sudah dan akan dijalankan
antaranya Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang (Februari), Johor
Treasure Hunt (Mei), Johor Food Fiesta (Julai) dan Best of Johor (November).
“Tourism Johor juga akan
mempergiatkan usaha merancakkan lagi konsep ekopelancongan dan agro pelancongan,
malah kita juga sudah memperkenalkan Caravan Park di 14 lokasi secara
berperingkat-peringkat,” katanya dan memberitahu di Johor juga mempunyai taman
tema bertaraf antarabangsa seperti Legoland Malaysia dan Taman Aktiviti Angry
Bird.
Selain itu, tambah Siew
Kiong, Tourism Johor juga akan meneruskan misi galakkan pelancongan menerusi
program XPlore Johor yang dilihat mampu membawa impak positif selain mengguna
pakai pendekatan kerjasama dua hala dengan negara terlibat.
Pada masa sama, XPlore
Johor juga membantu pemain industri pelancongan negeri ini menerusi platform
Travel Mart yang dianjurkan di mana pemilik bisnes sektor itu antara kedua-dua
negara dapat merancakkan lagi perusahaan mereka.
“Pada tahun lalu, misi
galakan XPlore Johor telah ke Kuching (Sarawak), Manila (Filipina), Guangzhou
(China), Bangalore (India), Ho Chi Minh (Vietnam), Phuket dan Phi-Phi
(Thailand) dan Batam serta Jogjakarta (Indonesia).
“Bersempena tahun melawat
ASEAN tahun ini, XPlore Johor akan memberikan tumpuan kepada negara di Asia
Tenggara seperti Thailand dan Indonesia selain memberi tumpuan pada pasaran
utama Johor iaitu China, India, Indonesia dan Asia Barat,” katanya.
Siew Kiong memberitahu,
pada masa sama, pasaran antarabangsa yang lain tidak diambil mudah terutama usaha
mempromosi Johor ke Eropah akan terus dipergiatkan selain promosi dalam talian
dalam usaha memastikan Johor terus menjadi tumpuan.
-utusan online.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.