TEMERLOH, PAHANG – Seminar Pemasaran Digital Homestay Malaysia telah
diadakan selama empat hari, dari 8 hingga 11 September 2025, di Kampungstay
Desa Murni, Temerloh, Pahang. Seminar ini dianjurkan oleh Persatuan Pengusaha
Homestay Malaysia (PPHM) dengan sokongan penuh dari Tourism Malaysia.
Majlis perasmian seminar telah disempurnakan oleh En. Mohd Roslan
Abdullah, Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Pakej, Tourism Malaysia.
Tujuan utama seminar ini adalah untuk memberikan pendedahan menyeluruh kepada pengusaha homestay mengenai strategi pemasaran digital terkini.
Antara objektif yang dicapai termasuk:
> Membina dan memuat naik reka bentuk pakej-pakej homestay ke portal
rasmi go2homestay.my.
> Memberi pendedahan mengenai penetapan harga pakej yang sesuai dengan
pasaran dan sasaran pelanggan.
> Membimbing peserta dalam penyediaan dan kemaskini pakej homestay
yang lebih menarik dan kompetitif.
> Membiasakan peserta dengan platform digital seperti media sosial,
laman sesawang, dan OTA untuk promosi dan tempahan.
> Mengadakan lawatan produk sebagai pendedahan praktikal terhadap
contoh amalan terbaik.
Acara ini merangkumi bengkel dan sesi hands-on di mana para peserta
belajar untuk memuat naik bahan promosi dan pakej ke laman web go2homestay.my.
Majlis penutup dan penyampaian sijil kepada peserta telah
disempurnakan oleh En. Farrid bin Saidu, Pengarah MOTAC Pahang. Program ini
dianggap berjaya dalam mencapai objektifnya dan turut menyumbang kepada usaha
memperkukuh jenama Homestay Malaysia menjelang Tahun Melawat Malaysia 2026
(VMY2026).
-Kampungstay Desa Murni.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.