KUALA LUMPUR : Lembaga Penggalakan Pelancongan
Malaysia (Tourism Malaysia) menyambut baik usaha yang diperkenalkan Aston
Creative bagi memberi penghargaan kepada penghasilan kandungan kreatif terbaik
dalam kalangan pempengaruh media sosial menerusi penganjuran All Asia
Influencers Award 2023 (ASIA 2023) yang diadakan baru-baru ini.
Menurut
Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Ammar Abd Ghapar, kehadiran pempengaruh media
sosial dari Malaysia, Vietnam, Indonesia, Thailand, Taiwan dan Filipina dalam
sebuah acara di sini baru-baru ini dilihat mampu memberi impak positif kepada
pelancong luar untuk melancong ke Malaysia.
“ASIA 2023 berjaya menjadi platform terbaik untuk
memasarkan Malaysia sebagai sebuah destinasi yangteru nggul di rantau ini. Di sini saya ingat merakamkan ucapan tahniah kepada
Aston Creative kerana tampil dengan idea yang cukup hebat sekali gus
memperkenalkan lokasi dan produk yang kita miliki.
“Melihat penganjuran di ASIA 2023, saya amat
berbangga sekali kerana penganjur turut berjaya mencapai lebih 130 juta tontonan
menerusi tanda pagar #AllStarInfluencersAward2023 dalam tempoh kurang seminggu
sejak program itu berlangsung.
“Bayangkan daripada jumlah itu kita ambil 10
peratus pengguna media sosial datang melancong ke Malaysia, ia sudah mencapai
target kami di Tourism Malaysia yang menyasarkan 16.1 juta pelancong
(antarabangsa) pada tahun ini.
“Bagaimanapun perkara itu tidaklah semudah yang
dibayangkan, tetapi saya percaya menerusi jumlah itu ia berjaya mencapai target
untuk memberi kesedaran kepada pelancong luar mengenai pengalaman yang bakal
mereka nikmati apabila melancong ke sini,”katanya.
Menurut Ammar, menariknya lagi mengenai penganjuran
program itu adalah pendekatan setiap pempengaruh media sosial yang menggunakan
bahasa masing-masing dalam berkongsi keindahan di negara ini.
“Apa yang saya nampak melalui program ini adalah
setiap pempengaruh menggunakan bahasa masing-masing dalam menceritakan segala
aktiviti dan program yang dilakukan di Malaysia kepada penduduk mereka.
“Dalam masa sama, penganjur juga berjaya
menyebarkan keindahan bumi Malaysia kepada lebih ramai penduduk di rantau Asia
apabila mereka membawakan beberapa wakil pempengaruh dari luar negara.
“Tidak dapat dinafikan media baharu
mentransformasikan kehidupan kita. Jadi dunia digital menjadi semakin kuat hari
ini sekali gus kita patut mengambil peluang ini untuk menarik lebih ramai
pelancong terutama golongan muda.
“Bagaimanapun media konvensional tetap menjadi
keutamaan dalam beberapa hal kerana tidak semua perkara sesuai di platform
digital semata-mata kerana kami mempunyai khalayak sasaran yang kami ingin
capai,”katanya.
Terdahulu pempengaruh media sosial dari Indonesia,
Ahieb Reborn memenangi anugerah utama kategori Pempengaruh Media Sosial Terbaik
di All Asia Influencers Award 2023 (ASIA 2023) yang berlangsung di Zepp Kuala
Lumpur baru-baru ini.
Kemenangan ini membolehkan Ahieb membawa pulang
hadiah utama sebanyak RM47,300 dan trofi.
Kategori Pencipta Kandungan Terbaik pula dimenangi
pempengaruh dari Filipina, Kissa Eats yang berjaya membawa pulang hadiah
sebanyak RM23,600 dan trofi.
Bagi kategori Suntingan Terbaik dimenangi
Hermansyah dari Indonesia yang berjaya memenangi hadiah wang tunai RM14,200
beserta trofi.
Penyampai Cerita Terbaik pula dimenangi Tikaolaa
(Indonesia) dan trofi Pilihan Orang Ramai dibawa pulang oleh Syellaisk
(Indonesia).
Asia 2023 anjuran Aston Creative yang diperkenalkan
Pengarah Datuk Abd Rahman adalah satu acara khas yang mengumpulkan pempengaruh
media sosial terkenal dari seluruh Asia termasuk Malaysia dengan matlamat utama
mempromosikan Malaysia menerusi penghasilan kandungan kreatif.
Sebanyak 13 anugerah disampaikan malam tadi
menerusi kategori penghasilan kandungan kreatif terbaik sempena dengan empat
hari berlangsung acara berkenaan.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.