KUALA
LUMPUR, 5 SEPTEMBER 2023 - Edisi tahunan Pesta Kopi anjuran Pesta Kopi
Ventures yang menghimpunkan komuniti peminat kopi daripada segenap industri,
kini kembali dengan siri terbaru menerusi sokongan Tourism Malaysia. Diberi
nama Miss SHOPhia GO Pesta Kopi Extended 2023, acara kali in bakal diadakan
selama 3 hari bermula 29 September sehingga 1 Oktober 2023, bertempat di
Pavilion Bukit Jalil.
Selain
Tourism Malaysia sebagai Rakan Strategik Utama, program kali in turut mendapat
kerjasama Pavilion Bukit Jalil selaku Rakan Strategik Lokasi dan Mister Coffee
selaku Rakan Strategik Acara. Objektif utama penganjuran bukan sahaja untuk
menyerlahkan kopi sebagai trend gaya hidup semasa, malahan memperlihatkan seni
penyediaan kopi artisan sebagai salah satu peluang perniagaan yang kian menjadi
pilihan ramai anak muda sekali gus mempromosikan industri kopi di Malaysia.
Mengekalkan
konsep asal Pesta Kopi seperti tahun terdahulu, penganjuran Miss
SHOPhia Go Pesta Kopi Extended 2023 akan menghimpunkan 40 usahawan
kopi dari Cameron Highlands, Johor Bahru, Kota Bharu, Melaka, Alor Setar,
Selangor dan Kuala Lumpur yang bakal memperkenalkan produk serta menunjukkan
cara dan seni penyediaan kopi masing-masing.
Tourism
Malaysia dengan kerjasama Sabah Tourism Board dan Sarawak Tourism Board pula
akan membawakan kopi khas dari Borneo bagi memperkenalkannya kepada para
pengunjung dari dalam dan luar negara.
Secara ringkasnya, Miss SHOPhia Go Pesta Kopi Extended 2023 terbahagi kepada 3 komponen utama seperti berikut:
- Usahawan kopi jalanan (street vendor).
- Pembekal peralatan dan bahan penyediaan kopi
untuk pengunjung yang memiliki cita-cita untuk menjadi usahawan kopi.
- Perkongsian pengetahuan tentang proses
penghasilan biji kopi serta penyediaan kopi terbaik.
Dalam
meraikan “coffee culture” oleh
komuniti peminat dan pengusaha kopi, pengunjung bukan sahaja dapat menikmati
pelbagai produk kopi yang dijual, malahan mereka juga dapat melihat sendiri
pelbagai cara penyediaan kopi termasuk peralatan-peralatan mampu milik yang
digunakan serta boleh dipraktikkan sendiri di rumah. Bukan itu sahaja,
pengunjung turut berpeluang mendapatkan penerangan berkaitan cara memilih dan
menilai biji kopi.
Selain
itu, Pertandingan Barista Terpantas yang memasuki edisi kedua pada tahun ini,
akan dianjurkan oleh Mister Coffee dan bakal disertai oleh para pembuat kopi
dari seluruh negara. Cabaran penyediaan kopi ini menilai kebolehan para peserta
untuk menghasilkan kopi dengan cara yang betul mengikut kuantiti yang
ditetapkan tanpa menjejaskan rasa dan isi setiap cawan. Pada tahun lalu,
pertandingan ini telah dimenangi oleh seorang pembuat kopi dari Kuching,
Sarawak.
Bersempena
dengan penganjuran pesta kali ini, Tourism Malaysia juga akan memperkenalkan
pakej pelancongan berasaskan kopi terbaru yang diberi nama Miss SHOPhia
Coffee Experience bagi mempromosikan industri kopi di Malaysia dalam
kalangan pelancong domestik dan antarabangsa. Pengenalan pakej terbaru ini
merupakan suatu kesinambungan kepada pakej “Northern Malaysia Coffee
Experience” yang telah dilancarkan pada tahun lalu melibatkan penawaran pakej
di negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.
Bagi
membantu usahawan- usahawan kopi di Malaysia, Tourism Malaysia akan bekerjasama
dengan penyedia laman sesawang “petakopi.my” dalam penyenaraian kedai kopi dan
kafe yang terlibat dalam kempen ini. Setakat ini, lebih 2,000 kedai kopi di
seluruh Malaysia telah tersenarai di laman sesawang tersebut dan Tourism
Malaysia berharap dapat mempromosikan “coffee mapping” ini sehingga ke
peringkat antarabangsa.
Untuk
sebarang maklumat atau pertanyaan lanjut, sila layari laman Instagram
@Pestakopi atau hubungi Amiruddin Karim - (amiruddin.karim@gmail.com)
di talian 013-2199103.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.