KUALA LUMPUR, 18 September
2023 - Majlis Sukan Negara (MSN) selaku penganjur PETRONAS Le
Tour de Langkawi (LTDL) 2023, hari ini memperkenalkan Tourism Malaysia sebagai
penaja jersi Raja Bukit atau King of the Mountain bagi perlumbaan berbasikal
itu yang bakal menyaksikan permulaan saingan di Kerteh, Terengganu pada 23
September ini.
Dengan tajaan sebanyak RM1 juta, kehadiran Tourism Malaysia yang
mengangkat jenama “Malaysia Truly Asia”, bakal memeriahkan lagi perlumbaan
berstatus ProSeries tersebut selama lapan hari sekali gus mempromosikan segmen
pelancongan sukan negara.
Selain tajaan tunai, Tourism Malaysia turut membawakan
persembahan kebudayaan tradisional di setiap lokasi pelepasan selain kemunculan
pempengaruh media sosial di beberapa lokasi perlumbaan bagi mempromosikan LTdL
secara lebih meluas khususnya di Indonesia.
Dato’ Dr. Ammar Abd. Ghapar, Ketua Pengarah Tourism Malaysia
berkata, kolaborasi penajaan tersebut bukanlah suatu yang baharu kerana
pihaknya telah turut sama mempromosikan LTdL sejak awal penganjurannya pada
tahun 1996.
“Tourism Malaysia amat berbesar hati atas penghormatan yang
diberikan oleh pihak penganjur kepada kami untuk menyarungkan jersi Raja Bukit
di setiap lapan peringkat perlumbaan kepada pemenang.
“Keputusan penajaan ini diambil berdasarkan kepada keseluruhan
pakej pulangan yang cukup lengkap, khas untuk mempromosikan jenama “Malaysia
Truly Asia” ke seluruh dunia bagi menonjolkan keunikan kepelbagaian bangsa dan
budaya sekali gus mempamerkan imej Malaysia sebagai salah sebuah destinasi
pelancongan pilihan di rantau ini,” katanya.
Gelaran Raja Bukit sememangnya menjadi menjadi tumpuan dalam
banyak perlumbaan besar seperti Tour de France, Giro d’Italia dan Vuelta a
Espana, justeru menjadi pertaruhan pelumba untuk menyambar jersi berkenaan,
khususnya melibatkan cabaran terbesar Peringkat 5 LTdL di Genting Highlands
yang turut diiktiraf sebagai antara pendakian sukar dalam perlumbaan berbasikal
dunia.
Tumpuan peminat tempatan pastinya teralih kepada Muhammad Nur
Aiman Zariff, pelumba negara mewakili Terengganu Polygon Cycling Team, yang
sebelum ini menggunakan kebijaksanaannya untuk mengumpul mata di zon pendakian
mudah selain berusaha menempatkan diri dalam kelompok terbaik ketika
mengungguli Raja Bukit dalam edisi LTdL 2020 dan 2022.
Sementara itu, Ketua Pengarah MSN, Dato’ Ahmad Shapawi Ismail
berkata, dengan promosi siaran langsung di Eurosport dan televisyen tempatan
serta platform perkongsian video YouTube dan TikTok, penajaan LTdL mampu
memberikan pulangan yang berlipat kali ganda.
Selain itu, menerusi program promosi seperti konvoi Calvacade
atau perarakan kereta serta acara sampingan yang membawa jenama Tourism
Malaysia, beliau percaya rakyat tempatan juga akan terus memilih
destinasi-destinasi percutian menarik di dalam negara.
Bertemakan “Beat The Heat”, LTdL 2023 dianjurkan oleh
Kementerian Belia dan Sukan menerusi MSN dengan kerjasama Persekutuan
Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM). Saingan Peringkat 1 akan bermula di
Kerteh, Terengganu dan melewati 11 daripada 12 negeri di Semenanjung Malaysia
sehingga ke Peringkat 8 yang akan berakhir di perkarangan Menara Berkembar
PETRONAS (KLCC) pada 30 September ini.
Sebanyak 22 pasukan terdiri daripada dua pasukan berstatus
WorldTeam, lapan pasukan ProTeam, 11 pasukan Continental dan pasukan kebangsaan
Malaysia, akan bertanding dalam perlumbaan kali ini.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.