KUALA LUMPUR, 5
Ogos 2023 – Tourism Malaysia telah menganjurkan Program Cuti-Cuti Malaysia –
Kuala Lumpur Explore Race (CCMKLER) 2023 bagi meneruskan promosi dan
merancakkan lagi aktiviti pelancongan domestik. Usaha promosi kali ini
melibatkan penyertaan seramai 300 orang peserta yang terdiri daripada penggiat
industri, media arus perdana dan baharu serta orang awam.
Penganjuran Cuti-Cuti Malaysia – Kuala Lumpur Explore Race
(CCMKLER) 2023 ini adalah dengan kerjasama Menara Kuala Lumpur, Pusat
Pelancongan Malaysia (MaTIC), Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Muzium Negara, Sogo
KL, Ibis Kuala Lumpur City Centre, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan GMBB Mall.
CCMKLER 2023 merupakan salah satu inisiatif Tourism Malaysia
dalam mempromosikan produk-produk pelancongan yang terdapat di sekitar Kuala
Lumpur sebagai tarikan kepada para pelancong antarabangsa amnya dan pelancong
domestik khususnya.
Pelepasan para peserta mula di Pusat Pelancongan Malaysia
(MaTiC), Kuala Lumpur dan akan berhenti di beberapa lokasi yang menjadi tumpuan
di sekitar Kuala Lumpur seperti Muzium Negara, Kompleks Kraf Kuala Lumpur, GMBB
Mall dan Menara Kuala Lumpur.
Majlis pelepasan para peserta disempurnakan oleh Encik Azmi
Abdullah, Pengarah Tourism Malaysia Wilayah Tengah dan turut dihadiri oleh
Encik Ahmad Alsraf Ahmad Mokhtar, Pengarah MaTiC. Manakala upacara penyampaian
hadiah disempurnakan oleh Dato’ Dr. Ammar Abd. Ghapar, Ketua Pengarah Tourism
Malaysia dan juga dihadiri oleh Encik Mohamed Amin Yahya, Pengarah Kanan,
Bahagian Domestik dan Acara, Tourism Malaysia.
Para peserta juga menjelajah ke beberapa lokasi di Kuala Lumpur
dengan menjalankan aktiviti seperti photo hunting dan aktiviti yang berpandukan
kepada klu-klu yang berbentuk think outside the box seperti siri popular
Amazing Race.
Dato’ Dr. Ammar Abd. Ghapar, Ketua Pengarah Tourism Malaysia
berkata, penganjuran program seumpama ini dapat meningkatkan lagi semangat
penggiat-penggiat industri tempatan untuk mewujudkan jaringan kerjasama dengan
pelbagai pihak dalam mempromosi dan mempelbagaikan produk-produk pelancongan
supaya mereka kekal unik, relevan dan berdaya saing.
“Selain itu juga, program Cuti-Cuti Malaysia Kuala Lumpur
Explore Race 2023 ini bertujuan untuk menjalinkan hubungan kerjasama yang lebih
erat antara pemain industri dan juga media tempatan di kawasan Lembah Klang.”
“Pada tahun 2022, seramai 171 juta pelawat domestik telah
direkodkan dengan peningkatan sebanyak 160.1 peratus berbanding tahun
sebelumnya iaitu dengan 66 juta pelawat domestik. Ini telah menunjukkan bahawa
para penggiat industri perlu bangkit dalam meningkatkan usaha bagi membolehkan
industri pelancongan untuk pulih lebih awal, iaitu menjelang penghujung tahun
2023 atau awal tahun 2024.”
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.