LANGKAWI, 14 Oktober 2021
– Seramai 11 pengamal media terdiri daripada agensi media cetak,
elektronik, dan media baharu menyertai program Ekspresi Media Langkawi 2021
anjuran Tourism Malaysia selama empat hari bermula 11 hingga 14 Oktober 2021
yang julung-julung kalinya diadakan dengan kerjasama syarikat penerbangan
AirAsia.
Program tersebut yang berlangsung serentak dengan hari pertama
kebenaran rentas negeri serta pembukaan semula sektor pelancongan domestik di
seluruh negara, antara lain bertujuan mengembalikan keyakinan rakyat untuk
melancong selain menguar-uarkan jaminan produk pelancongan bersih dan selamat
di Langkawi dalam amalan norma baharu.
Memasuki edisi kelima, program Ekspresi Media pada kali ini
masih mengekalkan konsep lawatan suai kenal interaktif dengan mengetengahkan
produk berasaskan pengalaman pelancongan (experiential tourism).
Para peserta memulakan pengembaraan dengan menaiki pesawat
AirAsia ke Langkawi sebelum dibawa ke Jeti Pelancongan Pekan Rabu menerusi
perkhidmatan e-hailing terbaharu, AirAsia Ride bagi
meneroka Pulau Tuba.
Di Pulau Tuba, para peserta dibawa meninjau lokasi pelancongan
desa serta menelusuri laluan pendakian bagi melihat formasi batuan batu kapur
di Bukit Kecik.
Hari kedua pengembaraan menyaksikan para peserta meneroka
Biogeotrail Kubang Badak dengan menaiki bot bagi menelusuri kawasan paya bakau
di Sungai Siam, menjejaki geotapak Gua Pinang serta peninggalan tapak kebuk
arang lama yang dianggarkan berusia 100 tahun di Kampung Siam.
Projek Biogeotrail Kubang Badak menerusi Lembaga Pembangunan Langkawi
(LADA) telah menerima pengiktirafan di peringkat antarabangsa apabila memenangi
Pacific Asia Travel Association (PATA) Gold Awards 2021 di bawah kategori
Heritage Award, baru-baru ini.
Dalam pada itu, para peserta turut berpeluang menikmati pemandangan
panorama 360 darjah Langkawi apabila dibawa menaiki kereta kabel tercuram serta
jambatan gantung melengkung terpanjang di dunia iaitu SkyBridge sepanjang 125
meter yang terletak 650 meter dari aras laut.
Turut diatur ialah aktiviti mengelilingi pulau (island
hopping) dengan menaiki jet ski, lawatan di sekitar Pekan Kuah
termasuk Balai Seni Negara Langkawi serta penginapan berkonsepkan rumah
tradisional di Kunang-Kunang Heritage Villas.
Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat Tourism Malaysia, Datin
Rafidah Idris berkata, diharapkan impak perkongsian pengalaman oleh para
peserta media ini dapat merancakkan lagi aktiviti promosi pelancongan domestik
melalui perencanaan kempen Cuti-Cuti Malaysia di pelbagai platform media sekali
gus menggalakkan rakyat Malaysia untuk kembali melancong bagi menyokong
pemulihan industri pelancongan negara.
Sementara itu, Ketua Komersil Serantau AirAsia, Mai Yin Tan pula
berharap rakyat Malaysia tidak akan ragu-ragu untuk kembali memilih penerbangan
bersama AirAsia dengan jaminan standard keselamatan tertinggi seiring pelan
mitigasi COVID-19 pihaknya dalam menerima penumpang lengkap divaksinasi selain
mewajibkan proses daftar masuk secara kendiri menerusi airasia Super App yang
telah diintegrasikan dengan status vaksinasi melalui MySejahtera.
-Tourism Malaysia.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.