Wednesday 15 March 2023

Presiden Persatuan Homestay Malaysia terima Anugerah Terpuji Kementerian Luar Jepun

 

Sahariman Hamdan (duduk dua dari kiri) menerima anugerah yang disampaikan oleh Takahashi Katsuhiko di Kuala Lumpur baru-baru ini.

PETALING JAYA: Presiden Persatuan Homestay Malaysia,  Datuk Sahariman Hamdan, telah menerima Anugerah Terpuji Kementerian Luar Jepun atas sumbangan besar beliau dalam memupuk persahabatan antara Jepun dan Malaysia.

Majlis penyampaian telah diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sahariman telah berkhidmat sebagai Presiden Homestay Malaysia Persatuan sejak 1995 dan telah meningkatkan hubungan antara Jepun dan Malaysia dengan menggerakkan homestay di Malaysia selama lebih 25 tahun.

Dia juga aktif menyertai seminar pelancongan di Jepun dan menyumbang kepada pengukuhan kerjasama pelancongan dua hala dengan mempromosikan program untuk merasai pengalaman Malaysia kehidupan kampung dan eko-pelancongan.

Sebagai presiden PAMAJA (The Alumni of Friendship Program untuk Abad Ke-21 ASEAN-Jepun), beliau juga telah menganjurkan beberapa acara kebudayaan Jepun-Malaysia untuk memperingati Ulang Tahun ke-40 Pandang ke Timur Dasar (LEP40) serta menjalankan Misi Bantuan Pasca banjir dengan kerjasama Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA).

Pada majlis itu, Duta Besar Jepun ke Malaysia, Takahashi Katsuhiko merakamkan tahniah kepada Sahariman dan berharap hubungan mesra antara Jepun dan Malaysia akan berterusan danmendalami melalui aktiviti pelancongan dan kebudayaan pada masa hadapan.

Sahariman pula melahirkan rasa terharunya terima kasih kepada Kerajaan Jepun atas anugerah tersebut dan kepada Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) serta Pelancongan Malaysia atas sokongan yang tidak berbelah bahagi ke arah pertumbuhan industri pelancongan. Beliau berharap untuk terus memberi motivasi lain dan melaksanakan usaha yang besar untuk mengekalkan pembangunan dua hala ini perhubungan melalui pelbagai inisiatif dan program selain pelancongan.

-utusan online.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.