Presiden Persatuan Pelancongan Dalam
Malaysia (MITA), Uzaidi Udanis berkata, usaha ini dilihat sebagai langkah
mempromosikan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) yang mengeluarkan produk
tempatan sehingga dapat dikomersialkan sebagai produk global bagi menarik
kehadiran pelancong dalam dan luar negara.
“Untuk tahun ketiga ini, kita akan
mempromosikan produk keluaran tempatan. Kira-kira 1,000 gerai dibuka kepada
semua pemain industri yang mengeluarkan produk tempatan. Antara segmen gerai
yang disediakan adalah festival makanan, pakej skuba, agro pelancongan,
festival golf, eko-pelancongan, selain kami menjemput 200 ejen pelancongan dari
luar negara termasuk negara Eropah, China dan Amerika Syarikat,” katanya kepada
S2.
Menurutnya, berbanding tahun 2016, MITA
Travel Fair hanya menawarkan 150 gerai pameran dengan mencatatkan jumlah
kehadiran seramai 1.6 juta pengunjung. Manakala, pada 2017 pula, sebanyak 650
gerai dibuka dengan catatan jualan mencecah RM14 juta.
“Pada tahun ini, kita pamerkan 1,200
gerai pameran dan jualan yang boleh disewa pada harga RM2,000 seunit kepada
syarikat pelancongan serta usahawan kraftangan dan inap desa yang terpilih.
Uzaidi menjelaskan, sejak dia mengambil
alih pucuk pimpinan MITA pada 2016, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk
berkolaborasi dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi tujuan mempromosikan
produk tempatan.
“Sejak Julai 2016, saya mula mengambil
alih MITA. Sejak itu juga, saya mahu sektor ini terus relevan dengan
perkembangan industri pelancongan. Pelbagai usaha dijalankan dan sehingga kini,
kami sudah mengumpul 1,700 buah syarikat berdaftar sebagai ahli termasuk
usahawan gerai makanan, kedai kraftangan, inap desa, hotel bajet dan syarikat
pelancongan,” katanya.
Tambahnya, penglibatan kerjasama dengan
pelbagai syarikat pelancongan kini juga semakin rancak dan MITA sentiasa
bertindak bagi memastikan produk luar bandar terus dikenali.
“Antara kerjasama yang dilaksanakan
adalah menarik pelancong dari China untuk datang ke Malaysia termasuk
mempromosi produk luar bandar seperti durian.
“Pihak MITA telah bekerjasama dengan
GrabCar dan teksi bagi menyediakan pengangkutan yang selesa kepada
pengunjung,”katanya.
-utusan online.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.