Ahmad Razif Abdul Rahman menunjukkan pesawat
AirAsia yang tertera
promosi Lets Fly To Terengganu di Lapangan Terbang Sultan
Mahmud,
Kuala Terengganu, kelmarin. UTUSAN/Farid Janudin
|
KUALA TERENGGANU 11 Jan. - Permulaan promosi Tahun Melawat Terengganu
2018, sebagai sebuah negeri pelancongan turut disemarakkan dengan paparan Let’s
Fly To Terengganu pada badan pesawat syarikat penerbangan tambang murah terbaik
dunia, AirAsia.
Ini merupakan salah satu langkah penjenamaan imej pelancongan bagi
menjana impak besar bagi negeri ini dengan kemudahan perhubungan termasuk melalui
udara terutama bagi pelancong sekitar rantau ini menerusi kerjasama yang
terjalin dengan syarikat penerbangan itu.
Ketibaan pesawat AK6226 yang membawa paparan promosi itu disambut oleh
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman di Lapangan Terbang Sultan
Mahmud, di sini petang semalam.
Menyifatkan ini sebagai salah satu cerita kejayaan Terengganu, Ahmad
Razif memberitahu, sebanyak RM2 juta akan dibelanjakan bagi kempen selama dua
tahun itu bersama pihak AirAsia bagi memeriahkan lagi persada pelancongan
negeri.
“Pada peringkat permulaan, kerajaan negeri telah mengeluarkan kos sebanyak
RM1.2 juta bagi paparan produk termasuk pada ruang simpanan bagasi di dalam
pesawat, tempat letak makanan pada belakang kerusi serta artikel dalam majalah
Travel3sixty.
“Kita harap dengan adanya kolaborasi ini, kita mampu untuk mantapkan
lagi promosi kerana kempen melawat Terengganu perlu dijalankan secara
berterusan bagi memperkenalkan negeri ini di mata dunia,” katanya kepada
pemberita.
Yang turut hadir dalam majlis tersebut termasuklah Yang Dipertua Dewan
Undangan negeri, Datuk Zubir Embong; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Wan
Nawawi Wan Ismail; Pengarah AirAsia, Datuk Abdul Aziz Abu Bakar dan Pengarah
Bebas Bukan Eksekutif AirAsia, Noor Neelofa Mohd. Noor.
Jelas beliau lagi, kerajaan negeri sentiasa agresif dalam pemantapan
industri pelancongan kerana sektor tersebut mampu memberi pulangan yang
berganda sekali gus membantu mengurangkan pergantungan negeri kepada sumber
petroleum.
AirAsia menghubungkan negeri ini dengan Kuala Lumpur melalui 28
penerbangan seminggu dan kini tiga penerbangan seminggu dari Johor Bahru tiga
membawa lebih 500,000 penumpang tahun lalu.
“Kita perlu berani menghadapi cabaran dan yakin dengan pendekatan
kreatif dan inovatif dapat memberi impak positif dalam memperomosikan pelbagai
produk pelancongan, dengan keindahan tasik, pulau, pantai dan warisan budaya
negerinya dan perkhidmatan dengan jenama bertaraf antarabangsa,” ujarnya.
Beliau menambah, AirAsia turut menimbangkan membekalkan produk
Terengganu Kitchen’s, nasi dagang dan keropok lekor selain jualan batik dan
songket dalam pesawat.
-utusan online.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.