PUTRAJAYA,
23 NOVEMBER 2020: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) pada hari
ini mengumumkan perincian pelan pemulihan pelancongan bagi merancakkan semula
ekonomi negara melalui sektor pelancongan yang terkesan dengan wabak pandemik
Covid-19.
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, YB
Dato’ Sri Hajah Nancy Shukri berkata bahawa MOTAC melalui agensinya, Lembaga
Penggalakan Pelancongan Malaysia (Tourism Malaysia) akan menggerakkan pelan
pemulihan pelancongan tersebut melalui Pakej Rangsangan Ekonomi (PRE) dengan
melibatkan kerjasama penggiat-penggiat industri pelancongan negara.
Tiga teras utama pelan pemulihan yang telah
digariskan di bawah strategi pemulihan tersebut dijangka akan menyemarakkan
semula pelancongan domestik:
1. Mengembalikan Keyakinan untuk Melancong
2. Menyemarakkan Pelancongan Domestik
3. Memaksimumkan Sumber Sedia Ada
Program
yang telah dikenalpasti untuk menggerakkan industri pelancongan tempatan adalah
dengan melibatkan kerjasama dengan semua pemain industri seperti syarikat penerbangan,
pengangkutan dan badan bukan kerajaan dalam industri pelancongan seperti
Persatuan Hotel Malaysia (MAH) dan Persatuan Hotel Bajet (MyBHA).
Sehubungan dengan itu, beberapa program yang
telah sedia untuk digerakkan adalah seperti berikut:
a) Kerjasama TM, MAH
dan e-market platform untuk mempromosikan pakej-pakej
penginapan bagi menggalakan pelancongan domestik dan membantu hotel-hotel di
bandar yang terkesan teruk akibat penularan Covid-19;
b) Tourism Malaysia akan menjalin
kerjasama dengan penggiat industri melalui segmen perkhidmatan,
pengangkutan dan syarikat swasta iaitu Prasarana bagi
menggalakkan pergerakan inter dan intra di kalangan pelancong domestik dan
penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam; dan
c) Kerjasama
dengan MyBHA bagi hotel bajet(3 bintang ke bawah) yang
terpilih dan aktif mengikut negeri dan keutamaan akan diberikan kepada ahli
yang berdaftar dengan MOTAC melalui kempen ‘Jom Nginap’ dan ‘Malaysia Welcomes
You’.
d) Kempen ‘Cuti-Cuti Malaysia’ dengan kerjasama
syarikat penerbangan seperti Malaysia Airlines Berhad
(MAB), Firefly, Air Asia dan Malindo Air bagi meningkatkan kesalinghubungan ke
lokasi percutian di dalam negara untuk merangsang pelancongan domestik;
e) Diskaun Pembelian Produk Kraf di
Outlet Karyaneka untuk menggalakkan penjualan kraftangan Malaysia.
Mekanisme yang dicadangkan merupakan
pemberian baucar/diskaun/rebat tunai yang akan memberi manfaat secara terus
kepada rakyat Malaysia. Inisiatif ini merupakan salah satu usaha Kerajaan bagi
meningkatkan penggunaan teknologi digital di kalangan rakyat melalui
pembelian/tempahan atas talian, penggunaan aplikasi mobil dan penebusan
e-baucar tunai.
“MOTAC menyambut baik keputusan keputusan
kerajaan yang telah membenarkan gelembung perjalanan domestik antara zon-zon
hijau di Malaysia. Oleh itu, kami berharap rakyat akan mengambil peluang untuk
melancong dengan selamat dan sentiasa mematuhi SOP di dalam norma baharu
sepanjang perjalanan,” kata Menteri itu.
YB Dato’ Sri Hajah Nancy Shukri juga menyeru pemain industri pelancongan supaya sentiasa menampilkan tawaran-tawaran pakej menarik di samping menjaga SOP dengan norma baharu bagi memastikan kelestarian ekonomi pelancongan yang merupakan salah satu penyumbang besar ekonomi negara.
Program serta inisiatif yang telah dirangka diharap dapat membantu menaikkan
semula sektor pelancongan domestik dengan kerjasama dari setiap pihak industri
pelancongan tempatan ke arah pemulihan dan kemajuan ekonomi negara.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.