Thursday, 6 October 2022

Jom Booth MOTAC @ Jelajah Aspirasi Keluarga Malaysia – Negeri Sembilan ( 7 ~ 9 Oktober 2022 )

 


JELAJAH ASPIRASI KELUARGA MALAYSIA – NEGERI SEMBILAN

Tarikh: 7-9 Oktober 2022

Masa: 9.00 pagi – 6.00 petang

Tempat: Dataran Seri Jempol, Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan

MOTAC akan turut serta dalam siri jelajah kali ini. Bahagian Domestik & Acara akan menyelaras aktiviti-aktiviti di Booth MOTAC. Penyertaan dari agensi-agensi, perkhidmatan yang disediakan dan aktiviti yang akan dijalankan adalah seperti berikut:-

Penyertaan Jabatan & Agensi:

1) Jabatan Muzium Malaysia

2) MOTAC (BPPP & MOTAC Negeri Sembilan)

3) Tourism Malaysia 

4) Arkib Negara Malaysia 

5) Kraftangan Malaysia (Negeri Sembilan)

6) Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Sembilan

7) Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negeri (JKKN Negeri Sembilan)

8) Jabatan Warisan Negara Zon Selatan

9) Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara (LPSVN)

Perkhidmatan di Booth MOTAC:

1) Hebahan fungsi dan peranan Jabatan Muzium Malaysia, Kempen Derma Koleksi, Peranan IPIM

2) Khidmat nasihat berkenaan agensi pelancongan, pemandu pelancong dan kemudahan homestay (inap desa) 

3) Promosi Pakej Cuti Penjawat Awam & Pesara Kerajaan serta pakej-pakej pelancongan di platform malaysia.travel serta informasi produk-produk pelancongan

4) Info mengenai Arkib Negara Malaysia 

5) Pameran dan mempromosikan produk-produk batik

6) Merasai pengalaman jelajah tanpa sempadan melalui perkhidmatan Virtual Reality (VR)

7) Perkongsian maklumat dan pameran buku koleksi Jabatan Jabatan Warisan Negara

8)  Perkongsian maklumat dan produk LPSVN

Aktiviti sepanjang JAKM Negeri Sembilan:

1) Spin The Wheel 

2) Kuiz pelancongan dan kebudayaan oleh Tourism Malaysia & agensi-agensi MOTAC dengan menawarkan pelbagai hadiah

3) Persembahan tarian kebudayaan, nyanyian, pemakaian sampin/busana Negeri Sembilan oleh penari-penari JKKN

4) Demonstrasi & aktiviti menganyam rotan oleh Kraftangan Malaysia

5) Demonstrasi seni interaktif oleh LPSVN

6) Aktiviti-aktiviti permainan tradisional seperti lompat getah, tuju tin dan capteh (sepak bulu ayam) 

-Tourism Malaysia.

Tuesday, 4 October 2022

Jom Cuti-Cuti Malaysia 2022 Roadshow @ AEON Mall Tebrau City, Johor ( 7 ~ 9 Oktober 2022 )

 



Jom Cuti-Cuti Malaysia Roadshow 2022 kembali lagi!

Tourism Malaysia dengan kerjasama 29 penggiat pelancongan tempatan akan mengadakan program pameran dan jualan Jom Cuti-Cuti Malaysia Roadshow di AEON Mall Tebrau City Johor Bahru pada 7-9 Oktober 2022.

Pengiat-pengiat pelancongan tempatan adalah terdiri daripada:-

> Cattle Queen Park

> Flywind Holidays Sdn Bhd

> Kembara Resort Setiu Terengganu

> Melati Tanjung Langkawi

> Kuak Hill Resort

> Jom Travel Local

> Boleh Boleh Travel Lounge

> De Kim Tour & Travel (J) Sdn Bhd

> Felda Residence Tanjung Leman

> Jupeter Holidays Langkawi

> Salang Pusaka Resort Tioman

> Kolam Air Panas Jasin & Cherana Putih Melaka

> Menara Taming Sari

> Queenspark Lovita Hotel Melaka

> Lanting Beach Resort, Pulau Pemanggil, Johor

> Bayou Lagoon Park Resort, Melaka

> Kejora Garden Resort Pulau Pangkor

> Paradise 101 Langkawi

> KL Hop On Hop Off

> Villagers Tioman

> Lotus Desaru Beach Resort & Spa

> Time Free Vacation

> Opero Hotel Southkey

> MITC Hotel Melaka

> D'Bilut Agrofarm Pahang

> Kurma Travel

> Honeyzone Langkawi

> H Elite Design Hotel

> Zoo Melaka

Pelbagai pakej pelancongan, tiket penerbangan dan bilik penginapan pada harga yang sangat istimewa menanti anda.

Rebutlah peluang menyertai aktiviti cabutan bertuah, menari zapin, bermain kuiz kahoot dan mencuba seni melukis tiffin atau membentuk pewter.

Tunggu apa lagi? Jumpa anda di sana!

-Tourism Malaysia.

Monday, 3 October 2022

Turkish Airlines to enhance its flight frequencies in Malaysia with the launch of additional flights to Kuala Lumpur

 

photo: Tourism Malaysia

2 October 2022: Flying to more countries than any other airline, Turkish Airlines operated its first direct flight to Kuala Lumpur, Malaysia on April 25, 2013, with 3 frequencies per week. Barely a year into operation, Turkish Airlines started operating daily to and from Kuala Lumpur.

Coming into a decade of operation in Malaysia, Turkish Airlines increases its Kuala Lumpur weekly frequencies by adding additional 3 frequencies weekly with the flights that started October 1, 2022 from Istanbul.

Tourism Malaysia strongly supports the increase in international direct frequency flights by Turkish Airlines as this will bring even more visitors from across their network to Malaysia and further boost the economy for a strong rebound in our tourism industry.

The easing of international travel protocols and the relaxation of the entry procedures to Malaysia will also increase the travel demand to Malaysia and boost connectivity from other international continents.

Tourism Malaysia welcome all visitors to explore Malaysia’s beautiful and diverse attractions. Malaysia Airports Holdings Berhad has witnessed Turkish Airlines’ rapid growth in Malaysia throughout the years and it remains confident of the airline’s continued success at KL International Airport (KLIA).

The airport operator is pleased that the airline is increasing its flight frequency which will contribute to the growth of the aviation and tourism sectors of the country post pandemic.

Currently, there are 42 foreign airline partners operating at its network of airports. Malaysia Airports hopes to see the recovery of more airlines at its airports as air travel regains its momentum this year.

Operating 10x weekly flights a week, new additional frequencies will be able to accommodate more demand for passenger departing from KL International Airport (KUL) to more than 320 destinations in over 120 countries from all round the world via Istanbul (IST).

-Tourism Malaysia/MAHB/Turkish Airlines.

Sunday, 2 October 2022

World Tourism Day Digital Art and Photography Contest 2022 By MOTAC Malaysia

 

Selamat Hari Pelancongan Sedunia!
Raikan bersama kami dengan menyertai peraduan ini, hadiah-hadiah menarik bakal diumumkan!

Syarat-syarat:
Terbuka kepada warganegara Malaysia 18 tahun ke atas
Tiada had penyertaan
Penyertaan adalah percuma

-MOTAC.

Thursday, 29 September 2022

Astaka Tourism Malaysia @ MY Travel Expo @ Setia City Convention Centre ( 1~2 Oktober 2022 )

 


Tourism Malaysia melalui Bahagian Domestik & Acara akan menyertai My Travel Expo 2022 seperti berikut:-

Tarikh : 1 hingga 2 Oktober 2022

Masa : 10.00 pagi hingga 10.00 malam

Tempat : Setia City Convention Centre, Shah Alam, Selangor

Pelbagai pakej pelancongan domestik, tiket penerbangan dan bilik penginapan pada harga yang sangat istimewa menanti anda serta pengunjung juga boleh membuat pembayaran beransuran sehingga 3-12 bulan dengan kadar 0% interest.

Rebutlah peluang menyertai aktiviti cabutan bertuah yang menawarkan hadiah-hadiah yang menarik serta kehadiran artis-artis tempatan yang akan memeriahkan lagi program My Travel Expo 2022.

Masuk adalah percuma!

Jom kunjungi Astaka Tourism Malaysia @ Hall 1.

-Tourism Malaysia.

Wednesday, 28 September 2022

DIVEHEART Brings Disabled Divers To Explore The Underwater World Of Perhentian

 


PERHENTIAN, 27 September 2022 – Diveheart, a non-profit organisation run by volunteers to help children, veterans and the disabled through scuba opportunities and scuba therapy, has chosen Malaysia as the host country for its Diveheart Adaptive programme in the Asian region.

Taking place at Mimpi Perhentian Resort, Pulau Perhentian Kecil, Terengganu, from 3rd to 5th September 2022, the programme was a collaborative effort between Diveheart, University Malaya Medical Centre (UMMC), and Tourism Malaysia, bringing together the dedicated UMMC Rehabilitation Medicine Team to assist the disabled divers above and underwater.

Joining the programme were the Diveheart leaders, Mr. Jim Elliott (President), Mr. Syed Abd Rahman (Diveheart Malaysia Ambassador), and Mr. Ernest C. Teo (Diveheart Borneo Lead). The programme was also attended by Datuk Musa Yusof, Deputy Director General (Promotion) of Tourism Malaysia, Prof. Dr. Nazirah Hasnan, Director of UMMC, Dr. Chris Jones from Gold Coast, Australia, and Mr. Max Missbichler from Austria.

Participants were guided throughout the zero-gravity scuba diving and completed the session with kindred spirits. “My sincere appreciation goes to the Diveheart team, especially Mr. Jim Elliot and Mr. Syed Abd Rahman for this unforgettable experience for our non-verbal autistic son. By using the Full Face Mask (FFM), Arash got to scuba dive and thoroughly enjoyed the underwater world,” said Rozie Majid, mother to one of the participants, 17-year-old Mohamad Arash Anique.

Suhaili Yusof, a double amputee PADI-certified scuba diver, also expressed her gratitude: “I am truly thankful to Mr. Syed and the Diveheart team for this opportunity to witness the unmatched beauty of Perhentian Island, its crystal clear waters and colourful marine life. It is indeed one of my most beautiful and meaningful experiences.”

Diveheart continues to dedicate themselves to empowering individuals and building their self-esteem through scuba diving. Mimpi Perhentian Resort is a proud partner that has been working closely with Diveheart on their annual trips this time.

-Tourism Malaysia.

Saturday, 24 September 2022

Tourism Selangor luaskan wilayah baharu di pasaran Eropah

 

Sesi B2B bersama pemain utama industri pelancongan semasa sales mission di Rusia,
Turkiye, Uzbekistan dan Kazakhstan.


PETALING JAYA: Tourism Selangor, sebuah Agensi Promosi Pelancongan Rasmi Negeri Selangor, telah menyertai siri lawatan ke Moscow, Tashkent, Almaty dan Istanbul bagi menyokong Tourism Malaysia.

Matlamatnya untuk menarik lebih ramai pelancong dari Rusia dan Turkiye sambil mengekalkan hubungan dua hala.

Lawatan tersebut berlangsung selama sepuluh hari, dari 11 September hingga 20 September 2022.

Misi ini diketuai  Exco Pelancongan dan Alam Sekitar Selangor, Hee Loy Sian dan dibantu Ketua Pegawai Eksekutif Tourism Selangor, Azrul Shah Mohamad.

Misi ini mempamerkan pelbagai segmen pasaran di Selangor sambil mempromosikan Kempen “Splendid Selangor, Take Me Anywhere!”

Sehingga tahun 2021, terdapat peningkatan sebanyak 13 peratus (231,914) pelancong dari negara Eropah yang melawat Selangor berbanding tahun sebelumnya semasa sekatan perjalanan antarabangsa.

Oleh itu, ini merupakan masa yang sesuai bagi negeri  Selangor untuk meneruskan pertumbuhan pra-pandemiknya, terutamanya bagi pengembara antarabangsa, setelah larangan perjalanan telah ditarik kembali.

Menurut Loy Sian, , kempen Splendid Selangor merupakan satu usaha penting dan titik perubahan bagi meningkatkan kerjasama antara negara-negara yang berminat.

Katanya, kerjasama tersebut akan melibatkan perkongsian prospektif melalui perjalanan FAM bersama media dan agensi pelancongan, siri promosi silang termasuk pengiklanan dan kempen digital, siri jelajah serta sales mission.

“Segmentasi di negeri Selangor menyediakan pelbagai tarikan pelancongan, daripada eko-pelancongan, taman tema, budaya dan warisan serta pengalaman membeli-belah dan rekreasi.

“Ini termasuk taman tema Sunway Lagoon, Taman Kelip-kelip di Kampung Kuantan, Perkampungan Budaya Mah Meri serta kawasan peranginan di Avani Sepang Gold Coast,” katanya.

Melalui jelajah Truly Malaysia di Moscow, delegasi  Tourism Selangor telah bertemu dengan beberapa agensi pelancongan.

Pemain utama seperti Evren SATIR, Ozan Ates, dan Gokhan Ustunday turut terlibat semasa misi tersebut. Beberapa syarikat pelancongan kini sedang mengatur perjalanan mereka ke Malaysia melalui Turkish Airlines, Emirates, Qatar Airways dan Etihad Airways sebagai penerbangan sambungan.

“Sebelum ini, pelancong dari Rusia telah menggunakan khidmat penerbangan dari Singapura ke Malaysia. Hasil daripada misi pada kali ini, kami bersedia untuk mengambil penerbangan tidak berjadual dari negara Rusia ke Malaysia melalui negeri Selangor dan kami tidak sabar untuk menarik lebih ramai warga Rusia ke negeri ini,” kata Loy Sian.

Beliau berkata, Tourism Selangor bersedia untuk memanfaatkan perkongsian meluas bersama pengusaha pelancongan dan pemain industri sambil meningkatkan kesedarannya bagi mencapai misi dalam menjadikan Selangor sebagai destinasi pelancongan terkemuka di Asia Tenggara dan di seluruh dunia.

-utusan online.

Friday, 23 September 2022

To Know Malaysia Is To Love Malaysia With Its Arts, Culture And Culinary In Europe

 


KUALA LUMPUR, 23 September 2022 – Tourism Malaysia’s Arts and Culture Ambassador Dato' Chef Ismail Ahmad has kick-off the programme “To Know Malaysia is To Love Malaysia” as an effort to attract more European tourist arrivals in the post-pandemic.

The programme aims to promote Malaysia’s arts, culture and culinary delicacies to Serbia from 18 to 25 September 2022. It is also in cooperation with the Embassy of Malaysia in Belgrade – Republic of Serbia, Tourism Malaysia Istanbul Office, the Hyatt Regency Hotel and also Turkish Airlines for a week at Hyatt Regency Belgrade. The programme will also continue to takes place in two (2) different locations in the continent of Europe including Bulgaria and Germany.

Dato’ Chef Ismail will be featuring a series of culinary presentations in a delightful ambience of Malaysia Truly Asia, and authentic flavours with several mains including sate, nasi lemak, nasi ayam, mee goreng and the specially beverages teh tarik.

Dato’ Chef Ismail has carried out similar program with the Association of Spouses of Heads of Diplomatic Missions in Malaysia (SOHOM) to promote Malay cuisine among spouses of ambassadors in Malaysia by experiencing first-hand the preparation of the locals’ comfort food.

Malaysia’s beloved celebrity chef, Dato’ Chef Ismail, on the other hand, has been actively promoting Malaysia’s authentic cuisine globally through various efforts, including a collaboration with a Korean YouTube channel, Blimey. It is in line with the initiative of the Ministry of Tourism, Arts and Culture and its agency, Tourism Malaysia, to promote Malaysia via its diverse gastronomy.

Dato’ Haji Chef Ismail Ahmad was appointed as Tourism, Arts & Culture Ambassador of Malaysia for the gastronomy segment. Hailing from Negeri Sembilan, he owns and operates Rebung Restaurant, one of the most famous and authentic Malay cuisine restaurants in Kuala Lumpur.

-Tourism Malaysia.

Thursday, 22 September 2022

Tourism Malaysia Returns To Participate In Tourism Expo Japan (TEJ) 2022

 


TOKYO, 22 September 2022 – Tourism Malaysia resumes participating at one of Japan’s largest tourism fairs, Tourism Expo Japan (TEJ), for the 43rd year in Tokyo Big Sight, Tokyo. The four-day event from 22 to 25 September 2022 aims to entice Japanese tourists to return to Malaysia after two years of absence following the Covid-19 pandemic.

Headed by Dato’ Haji Zainuddin Abdul Wahab, the Director General of Tourism Malaysia, the Malaysian delegation comprises one (1) association, one (1) airline operator, and three (3) state tourism boards along with several officials from Tourism Malaysia. Tourism Malaysia’s presence at TEJ this year aims to maximise tourism demand recovery and energise Japan market particularly to drive Japanese travellers to Malaysia significantly. In 2019, at least 100 countries participated with a total of 1,475 companies including national tourism organisations (NTO), attracting at least 151,099 visitors.

Tourists from Japan remain among the top 10 tourist arrivals and tourist expenditure, besides recording a longer average length of stay prior to the pandemic. Malaysia received 424,694 tourist arrivals from Japan in 2019, followed by 74,383 in 2020 and 3,114 in 2021. 

“I am excited to announce that since the reopening of Malaysia’s international borders, Japan is among the top 4 visitor source markets. There is a whole new Malaysia waiting for you to be discovered. Experience our natural wonders, through ecotourism activities, including sustainable and resilient island destinations, national parks, beaches, and our latest attractions,” said Dato' Haji Zainuddin Abdul Wahab. “The newly opened Genting SkyWorld, a special outdoor theme park located up in the highlands, as well as the magnificent Merdeka 118 Tower in Kuala Lumpur, currently standing as the world’s second-tallest building, expected to open in 2023. Malaysia and Japan have enjoyed a long-standing and close relationship that not only blooms in bilateral trade but also in the tourism industry,” he added.

Malaysia opened its shores for quarantine-free travel on 1st April 2022 to welcome fully vaccinated international travellers. From 1st August 2022, the Ministry of Health (MOH) Malaysia has announced the relaxation of requirements for travellers to enter Malaysia.

Travellers are no longer required to fill in the Traveller’s Card or undergo a PreDeparture Test (PDT) and On Arrival Test (OAT) for their visit to Malaysia. Travel insurance is also no longer a prerequisite for foreigners entering the country.

-Tourism Malaysia.

Wednesday, 21 September 2022

Jom Cuti-Cuti Malaysia 2022 Roadshow @ AEON Mall Kota Bharu, Kelantan ( 23 ~ 25 September 2022 )

 


Tourism Malaysia dengan kerjasama 24 penggiat pelancongan tempatan akan mengadakan program pameran dan jualan Jom Cuti-Cuti Malaysia Roadshow di AEON Mall Kota Bharu Kelantan pada 23-25 September 2022.

Pengiat-pengiat pelancongan yang hadir adalah:-

> Kejora Garden Resort Pulau Pangkor

> Felda Residence Kuala Terengganu

> Bayou Lagoon Park Resort, Melaka

> Jewels Hotel Kota Bharu

> Crown Garden Hotel

> Kuak Hill Resort

> Jupeter Holidays Langkawi

> Sudara Beach Resort

> Ibis Styles Kota Bharu

> Queenspark Lovita Hotel, Melaka

> Melati Tanjung Langkawi

> Kembara Resort, Setiu Terengganu

> H Elite Design Hotel

> The Grand Renai Hotel

> Honeyzone Langkawi

> Lotus Desaru Beach Resort & Spa Johor

> Paradise 101 Langkawi

> Menara Taming Sari

> Flywind Holidays

> Kolam Air Panas Jasin & Cherana Putih Melaka

> Zoo Melaka

> Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu

> Melaka River Cruise

> D'Bilut Agro Farm

Pelbagai pakej pelancongan, tiket penerbangan dan bilik penginapan pada harga yang sangat istimewa menanti anda.

Rebutlah peluang menyertai aktiviti cabutan bertuah, merasa sambal hitam Pahang, menari joget asli, bermain kuiz kahoot dan berjumpa dengan influencer kesayangan anda ‘Aiman Kecek Kelantan’ dan Travel Blogger ‘Mawardi Yunus’

Tunggu apa lagi? Jumpa anda di sana!

-Tourism Malaysia.

Industri pelancongan negara dalam ‘suasana’ pemulihan

 

PELANCONG asing, Nicola Brookes (kanan) dari England bersama rakannya, Rebecca DuFauly dari Amerika Syarikat tertarik melihat wau tradisional Malaysia yang dijual di Pasar Seni Kuala Lumpur.
- UTUSAN/FAUZI BAHARUDIN

KUALA LUMPUR: Sektor pelancongan negara ketika ini masih berada dalam ‘perjalanan’ untuk pulih dengan kemasukan pelancong luar berada sekitar 30 ke 40 peratus.

Peningkatan itu dilihat selepas negara melalui fasa peralihan endemik tahun ini.

Pelancong tersebut datang dari Singapura, Indonesia, Thailand, United Kingdom, Austra­lia, Korea Selatan dan India.

Presiden Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Tan Kok Liang berkata, kemasukan pelancong luar banyak memberi sumba­ngan kepada negara ini menghidupkan industri pelancongan antarabangsa.

Walau bagaimanapun kata beliau, masih terlalu awal menga­takan industri pelanco­ngan kembali sihat selepas menerima tamparan kuat daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak dua tahun lalu.

“Macam mana industri pelancongan boleh pulih kalau kemasukan pelancong luar adalah sekitar 30 ke 40 pe­ratus? Industri kita masih berada dalam perjalanan untuk pulih.

“Saya harap dalam 2024 industri pelancongan pulih, saya juga berharap dalam pembentangan Bajet 2023 ini kerajaan akan memberi lebih banyak insentif dan subsidi untuk menolong industri pulih,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Sebelum ini akhbar melaporkan, industri pelancongan di negara ini terpaksa menanggung kerugian lebih RM200 juta jika sempadan negara tidak dibuka pada April lalu.

Kok Liang berkata, bagi penduduk tempatan pula, mereka gemar bercuti jangka pendek ke destinasi di Semenanjung.

Jelasnya, antara tempat menjadi tumpuan pelancongan domestik adalah Pulau Pinang, Genting Highland dan Melaka.

-utusan online.

Monday, 19 September 2022

Peralihan Sistem Pelesenan Industri Pelancongan (SPIP) Kepada Tourism Licensing And Enforcement System (TOURLIST)


 

19 September 2022 - Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) akan melancarkan Sistem Pelesenan & Penguatkuasaan Pelancongan atau Tourism Licensing and Enforcement System (TOURLIST) yang bakal menggantikan Sistem Pelesenan Industri Pelancongan (SPIP) bermula 1 November 2022.

Inisiatif projek pembangunan Sistem TOURLIST ini adalah bertepatan dengan landskap industri pelancongan negara yang terus berkembang dan berubah seiring dengan perkembangan teknologi digital seperti data raya, business intelligent dan pelbagai inovasi pintar yang lain.

Dalam merealisasi agenda ini, MOTAC akan menutup Sistem SPIP sedia ada bermula 1 Oktober 2022 untuk memberi laluan kepada fasa deployment sistem TOURLIST yang dijangka Go-Live pada 1 November 2022. Selaras dengan penutupan ini, urusan pelesenan industri pelancongan akan beroperasi seperti berikut:

i. Tarikh akhir semua permohonan lesen di SPIP seperti Lesen TOBTAB, Institut Latihan Pelancongan, Pemandu Pelancong, Bas Persiaran dan Kereta Sewa Pandu (Sabah, Sarawak dan Labuan) dan permohonan Pendaftaran Premis Penginapan Pelancongan adalah pada 30 September 2022;

ii. Semua data permohonan yang berjaya diproses dan dilulus melalui Sistem SPIP akan dimigrasi ke Sistem TOURLIST dan semakan kelulusan boleh dibuat di Sistem TOURLIST.

iii. Bagi permohonan yang tidak berjaya atau tidak lengkap diproses tidak akan dimigrasi ke sistem TOURLIST, walau bagaimanapun, permohonan yang tidak lengkap diproses boleh membuat permohonan semula di sistem TOURLIST dan layak memohon tuntutan semula (refund) bayaran fi proses yang telah dibuat di SPIP;

iv. Bahagian Pelesenan dan Penguatkuasaan Pelancongan (BPPP), MOTAC akan mengadakan satu aktiviti pilot Pra-TOURLIST Go-Live pada 27-30 Oktober 2022 secara atas talian yang turut melibatkan penggiat industri yang terpilih bagi merekod dan mengenalpasti kelancaran dan ruang penambahbaikan Sistem TOURLIST sebelum Go-Live; dan

v. Dalam tempoh penutupan SPIP ini, pemohon juga masih boleh mengemukakan pemohonan secara manual di kaunter BPPP, MOTAC dan Pejabat MOTAC Negeri dengan mengemukakan borang permohonan fizikal yang boleh didapati di www.motac.gov.my bermula pada 1 Oktober 2022.

MOTAC sentiasa menyokong proses pendokumentasian dan pembudayaan kerja secara dalam talian yang dilihat sebagai sebahagian usaha-usaha transformasi cara kerja secara manual kepada bentuk digital. Pengadaptasian teknologi ini menyumbang kepada peningkatan kualiti penyampaian, menjamin kelestarian ekosistem serta memperluaskan kebolehcapaian kepada produk serta perkhidmatan pelancongan dan kebudayaan.

-MOTAC.

Sunday, 18 September 2022

Johor yakin terajui sektor pelancongan negara

 

SUHAIRI HASHIM (berdiri tiga kanan) mengiringi Menteri Besar, Datuk Onn Hafiz Ghazi pada majlis perasmian FMJ 2022 di Puteri Harbour, Iskandar Puteri, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU: Johor yakin akan terus menjadi destinasi pelancong utama negara pada fasa endemik, khususnya selepas berjaya merekodkan jumlah pelancong domestik paling ramai pada tahun 2021.

Pengarah Tourism Johor, Suhairi Hashim berkata, pihaknya komited mengekalkan rekod positif itu dalam menarik kehadiran lebih ramai pelancong domestik dan antarabangsa.

“Kami mahu mengekalkan kedudukan nombor satu sebagai merekodkan jumlah pelancong domestik tertinggi dalam kalangan negeri lain di Malaysia,” katanya di sini.

Berdasarkan Jabatan Pera­ngkaan Malaysia, Johor mencatatkan ketibaan seramai 1.8 juta pelancong domestik tahun lepas, meletakkannya pada kedudukan teratas dalam negara, diikuti Perak dengan 1.4 juta pelancong domestik manakala tempat ketiga, Pahang (1.3 juta); Negeri Sembilan (1.2 juta) dan Selangor (1.2 juta).

“Kerajaan negeri menerusi Tourism Johor mendapat kerjasama baik daripada semua pihak berkepentingan yang mahu melihat industri pelancongan kita kembali rancak se­perti sebelum wabak itu.

“Walau bagaimanapun, kesan Covid-19 masih dapat dilihat dengan banyak lot kedai di dalam beberapa pusat beli-belah di sekitar bandar raya Johor Bahru, khususnya masih kosong.

“Semoga dengan pulihnya sektor ekonomi negara, lot-lot kedai kosong ini dapat kembali disewa, sekali gus menarik kehadiran lebih ramai pelancong untuk membeli-belah di negeri ini,” katanya.

Menurutnya, penganjuran acara berskala besar seperti Festival Majestic Johor 2022 mampu mengukuhkan lagi kedudukan negeri ini sebagai peneraju destinasi pelancongan dalam negara.

“Festival yang bermula sejak 8 hingga 18 September itu mempamerkan pelbagai produk pelancongan Johor n Singapura juga merupakan satu kelebihan kerana membantu menarik lebih ramai pelancong dari republik berkenaan. “Singapura mempunyai ruang yang terhad dan kebanyakan pelancong asing kita limpahan dari seberang,’’ ujarnya.

-utusan online.

Saturday, 17 September 2022

World Tourism Day 2022 "Rethinking Tourism" @ Taylor's University Lakeside Campus, Malaysia ( 27 September 2022 )

 


The School of Hospitality, Tourism and Events, in collaboration with the PATA Malaysia Chapter (PMC) and PATA Malaysia Taylor's Student Chapter (PATA-MTSC), is organizing a hybrid forum on “Rethinking Tourism” on September 27, 2022 at 2pm-4pm.

Don’t miss this opportunity to hear excellent views from tourism stakeholders from Tourism Malaysia, PATA Malaysia Chapter, Malaysia Inbound Tourism Association and Traveloka. See you there!!!

Rrgister for this forum by clicking this link World Tourism Day - Youth Symposium 2022 | Peatix or scanning the QR code in the poster!

-Tourism Malaysia.

Friday, 16 September 2022

Truly Malaysia Roadshow To Moscow, Tashkent, Almaty & Istanbul Reconnect Tourists To Malaysia

 


MOSCOW, 14 September 2022 – Tourism Malaysia through its overseas offices in Russia, Uzbekistan, Kazakhstan, and Turkey is organising a Truly Malaysia Roadshow, taking place from 12th to 20th September 2022. The roadshow begins in Moscow, followed by Tashkent, Almaty, and Istanbul.

Led by Mr. Iskandar Mirza Mohd Yusof, Acting Deputy Director General (Planning) of Tourism Malaysia, the Malaysian delegation consists of travel operators, hoteliers, state tourism bodies, and educational tourism industry players. The roadshow provides a platform for both Malaysian sellers and local buyers to participate in business-to- business (B2B) sessions and product presentations to revive, reconnect and create new partnerships in enhancing opportunities to boost tourist arrivals to Malaysia.

“One of the biggest draws is Malaysia's racial and cultural diversity, resulting in a mixed yet harmonious legacy that manifests itself in our festivals, architecture, clothing, language, cuisine, and other aspects of daily life,” said Mr. Iskandar Mirza, during the first session in Moscow.

“While the past two years have been tremendously challenging for us, we are glad to share that Malaysia has surpassed our initial target of 2 million international tourist arrivals since the reopening of our international borders. We have since revised our target of welcoming 9.2 million international tourist arrivals with RM 26.8 billion in tourism receipts for this year,” he added.

Malaysia has relaxed the entry procedures for fully-vaccinated travellers without requirements to undergo quarantine or pre-departure and on-arrival COVID-19 tests. Travel insurance is also not a prerequisite for foreigners entering Malaysia, and inbound travellers no longer need to fill in the Traveler’s Card on the country’s contact tracing app, MySejahtera.

-Tourism Malaysia.

Wednesday, 14 September 2022

Visit Malaysia Tourism Pavilion @ ADEX Dive Expo 2022, Singapore ( 16 ~ 18 September 2022 )

 

The Tourism Malaysia Singapore office will participate in ADEX Dive Expo 2022. 

Also participating are 8 Scuba Diving Operators and Resorts under the Malaysia Tourism Pavillion.

𝟭) 𝗖𝗵𝗲 𝗪𝗮𝗻 𝗦𝗰𝘂𝗯𝗮

𝟮) 𝗗𝗮𝗺𝗮𝗶 𝗧𝗶𝗼𝗺𝗮𝗻 𝗥𝗲𝘀𝗼𝗿𝘁

𝟯) 𝗝𝗼𝗺 𝗔𝗱𝘃𝗲𝗻𝘁𝘂𝗿𝗲 𝗗𝗶𝘃𝗲 𝗖𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿

𝟰) 𝗗𝘂𝗻𝗴𝘂𝗻 𝗘𝘀𝗰𝗮𝗽𝗮𝗱𝗲 𝗥𝗲𝘀𝗼𝗿𝘁

𝟱) 𝗬𝗟 𝗗𝗶𝘃𝗶𝗻𝗴

𝟲) 𝗦𝗰𝘂𝗯𝗮 𝗡𝗲𝘁𝘄𝗼𝗿𝗸

𝟳) 𝗟𝘂𝗺𝗮’ 𝗦𝗲𝗹𝗮𝗸𝗮𝗻

𝟴) 𝗝𝘂𝗮𝗿𝗮 𝗦𝗰𝘂𝗯𝗮 𝗔𝗰𝗮𝗱𝗲𝗺𝘆

𝐀𝐃𝐄𝐗 𝐒𝐢𝐧𝐠𝐚𝐩𝐨𝐫𝐞 𝐎𝐜𝐞𝐚𝐧 𝐖𝐞𝐞𝐤 𝟐𝟎𝟐𝟐

16 - 18 September 2022 (Friday to Sunday)

10am - 7pm

Sands Expo & Convention Centre (10 Bayfront Ave, S018956)

-Tourism Malaysia.

Monday, 12 September 2022

Pesawat komersial pertama mendarat di LTAM selepas tiga tahun

 

PENERBANGAN sulung Batik Air dari Pulau Pinang diberi sambutan tembakan meriam air sebagai menandakan bermulanya perkhidmatan syarikat penerbangan itu di LTAM di Batu Berendam, Melaka. - FOTO/MUHAMMAD SHAHIZAM TAZALI

MELAKA: Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) di Batu Berendam di sini mula menerima kehadiran pelancong domestik dan antarabangsa selepas ditutup hampir tiga tahun akibat penularan Covid-19.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Warisan dan Kebudayaan negeri, Datuk Muhammad Jailani Khamis berkata, kerajaan negeri telah berbincang dengan pelbagai pihak di peringkat Persekutuan dan antarabangsa bagi memastikan LTAM beroperasi semula.

Menurut beliau, pembukaan itu dianggap penting bagi menerima lebih ramai kehadiran pelawat sekaligus merancakkan semula sektor pelancongan Melaka.

“Hari ini merupakan hari pertama LTAM beroperasi dengan menerima penerbangan domestik dan antarabangsa oleh Batik Air. Ia adalah hasil perancangan dua negara dan kerjasama ini memakan masa empat bulan untuk direalisasikan.

“Batik Air memperkenalkan laluan penerbangan dari atau ke Pulau Pinang dan Pekanbaru di Indonesia melalui LTAM setiap hari. Ini merupakan berita baik kepada rakyat Melaka, Johor dan Negeri Sembilan untuk menggunakan perkhidmatan berkenaan,” katanya dalam sidang akhbar Sambutan Penerbangan Pertama Batik Air ke Melaka di sini, hari ini.

Terdahulu, pesawat Batik Air yang membawa 38 penumpang dari Pulau Pinang menjadi penerbangan pertama mendarat di LTAM pada pukul 11.30 pagi sebelum meneruskan perjalanan ke Pekanbaru dengan membawa 50 penumpang termasuk Muhammad Jailani.

Tambah Muhammad Jailani, Melaka akan meneroka pasaran baharu membabitkan pelancong dari India dan Brunei.

Jelasnya, pasaran baharu itu penting bagi mengurangkan  kebergantungan terhadap pelawat dari Asia Timur seperti China, Taiwan dan Jepun.

“Melaka merekodkan kehadiran pelancong seramai 2.48 juta orang setakat Jun lepas iaitu peningkatan sebanyak 234 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu,” jelasnya.

-utusan online.