Wednesday 12 April 2023

Beca hibrid tarikan pelancongan baharu di Kelantan tahun depan

 


KOTA BHARU: Beca hibrid atau Tek-C yang menggunakan tenaga solar menjadi tarikan baharu produk pelancongan di negeri ini pada tahun hadapan. 

Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan Masyarakat, Kebudayaan, Warisan dan Pelancongan negeri, Datuk Md. Anizam Abdul Rahman berkata, setakat ini prototaip tersebut telah siap dan pihaknya berharap sebanyak 10 buah Tek-C dapat digunakan pada tahun hadapan. 

“Kerajaan yakin, Tek-C ini meningkatkan potensi pelancongan apabila ia akan digunakan oleh penarik beca sedia ada (tradisional) termasuklah generasi berumur antara 30 hingga 40 tahun dengan rekaan lebih moden. 

“Pembaharuan ini mampu merancakan lagi pelancong domestik dan antarabangsa terutama di Laman Warisan Kampung Laut, Tumpat dan di kawasan bebas cukai Rantau Panjang”, katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Sara Hidup kepada penarik beca di Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) Kelantan hari ini. 

Md. Anizam berkata, pengenalan beca jenis baharu ini juga diharap dapat menarik minat golongan muda untuk menjadi pelapis penarik beca pada masa akan datang. 

“Kita turut mengalu-alukan pelapis-pelapis baharu yang merupakan keluarga penarik beca dan mereka yang tiada pekerjaan dan menganggur untuk tampil bertemu pihak kami atau TIC bagi menyertai kami sebagai penarik beca era baharu. 

“Apabila ada pelapis baharu bagi penarik beca, maka pengangkutan ini dapat dikekalkan dan kita akan beri sokongan penuh kepada pihak terbabit dalam usaha mengekalkan pengangkutan tradisional ini sebagai antara produk pelancongan yang masih mendapat sambutan sejak dahulu sehingga kini,” ujarnya.

Sementara itu, seorang penarik beca Che Uda Che Pa, 72, berkata, usaha kerajaan negeri dalam mengekalkan pengangkutan beca tradiosinal yang ditambah baik dengan beca solar hibrid disambut baik. 

Katanya, pengenalan Tek-C itu meningkatkan potensi pelancongan sekali gus memberi sinar baharu kepada nasib penarik beca yang sudah 30 tahun mencari rezeki dalam bidang ini.

-utusan online.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.