Sebagai sebahagian daripada langkah pemulihan pasca
COVID-19, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia melalui Tourism
Malaysia telah menganjurkan buat julung-julung kalinya kursus Online
Digital Marketing for Tourism Industry secara dalam talian yang
menyasarkan penyertaan dalam kalangan penggiat industri pelancongan untuk
meningkatkan kemahiran menggunakan teknologi digital bagi tujuan pemasaran
produk dan perkhidmatan.
Seramai 50 peserta dari pelbagai latar
belakang dalam industri pelancongan seperti pemandu pelancong, pengusaha
produk, operator pelancongan dan pengusaha premis penginapan pelancongan telah
menyertai kursus peringkat asas selama satu hari ini di mana para peserta telah
didedahkan tentang penggunaan media sosial seperti Facebook dan Instagram
sebagai medium pemasaran dan publisiti untuk berinteraksi secara langsung
dengan pelanggan.
Selain itu, para peserta diajar menggunakan aplikasi percuma
untuk mereka bentuk risalah, brosur dan iklan serta cara-cara mewujudkan Kod QR
bagi membolehkan para pelanggan mereka mengimbas maklumat atau bahan-bahan
publisiti terus ke dalam peranti digital.
Para peserta kursus telah memberi maklum
balas positif terhadap kursus ini dan mereka berasa amat bertuah kerana
berpeluang menimba kemahiran baharu pemasaran digital yang membolehkan mereka
menjangkau pelanggan berpotensi tanpa had sempadan terutamanya dengan norma
baharu COVID-19 yang memerlukan penggiat industri pelancongan tempatan untuk
bersaing secara aktif di atas talian.
Perkembangan revolusi industri 4.0
memperlihatkan capaian kepada peranti digital dan perkhidmatan internet oleh
para pelancong amat meluas dan mereka menggunakannya bagi tujuan merancang
percutian, membuat perbandingan pakej dan harga, dan seterusnya membuat
tempahan perjalanan.
Berdasarkan maklum balas dan sambutan hangat
yang diberikan oleh para peserta, Tourism Malaysia telah merancang untuk
melanjutkan penganjuran kursus untuk siri selanjutnya dalam masa yang terdekat.
-Tourism Malaysia.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.