SEBAHAGIAN peserta yang
mengikuti program Day Trip Tourism Kejora
di Kota Tinggi, Johor, baru-baru ini.
|
KOTA TINGGI 31 Mei - Jika ingin menikmati suasana
tenang di perkampungan tradisional, mungkin lawatan ke Kota Tinggi ada jawapan
yang paling ideal.
Ini kerana Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (Kejora)
dengan beberapa pihak yang berkaitan kini giat mempromosikan sektor pelancongan
di sekitar wilayah kendaliannya, khususnya di tiga perkampungan tradisional
iaitu Kampung Linting, Johor Lama dan Panchor, dekat sini.
Menerusi program ‘Day Trip Tourism Kejora’ (DTTK)
yang menawarkan pakej berkumpulan, para pelancong boleh menikmati keindahan
alam semula jadi, melihat kesan peninggalan sejarah dan pembuatan produk kraf
tangan serta menyelami kehidupan masyarakat setempat.
Malah, Kejora memperkenalkan pakej DTTK untuk
berkongsi ilmu menerusi sektor pelancongan pendidikan (edu-tourism) bagi
membuka minda peserta mahupun pengunjung mengenai pelbagai produk yang
ditawarkan.
Pembantu Tadbir Bahagian Pelancongan Kejora,
Muhammad Hafiz Aziz berkata, para pengunjung akan dibawa menjelajah bermula
dari Muzium Nelayan Tanjung Balau, Desaru yang satu-satunya muzium menyimpan
dan mempamerkan pelbagai khazanah golongan nelayan tradisional seperti sampan,
jaring, pancing dan bubu.
“Kompleks muzium ini mempunyai empat galeri
tambahan, iaitu Galeri Geologi, Galeri Keselamatan Laut, Galeri Kapal Karam
Desaru dan Galeri Pameran Khas.
“Apabila memasuki kawasan perkampungan tradisional,
pengunjung akan dapat menikmati suasana kampung serta ketenangan berada di
kampung seterusnya melihat dan menjejaki sendiri kesan sejarah pemerintahan
Kesultanan Melayu Johor suatu ketika dahulu,” katanya kepada Utusan Malaysia,
baru-baru ini.
Sambil menikmati suasana kampung yang tenang, para
pengunjung juga boleh menyaksikan pembuatan pelbagai produk kraf tangan oleh
penduduk.
Dalam pada itu, Penolong Pengurus Bahagian
Pelancongan Kejora, Sheh Khayul Zahri Sh. Raof berkata, Kejora kini giat
mempromosikan produk pelancongan yang terdapat di dalam wilayahnya menerusi
platform media sosial dan aplikasi mudah alih.
Menurutnya, langkah itu sejajar dengan hasrat
kerajaan untuk membangunkan khususnya wilayah Kejora ke arah ekonomi digital.
“Dalam usaha mencapai prestasi, penggunaan
internet dan pemasaran secara dalam talian berkaitan pelancongan akan menjadi
saluran utama untuk memasuki pemasaran.
“Biarpun pemasaran digital digunakan secara
meluas, namun kami masih menyediakan pemasaran secara terbuka kerana masih
relevan dalam industri pelancongan,” katanya.
-utusan online.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.