KUALA LUMPUR 11 Mei –
Aplikasi mobil RuralTourism yang kini boleh dimuat turun dari Play Store
menghimpunkan pakej pelancongan milik anak-anak syarikat KKLW di seluruh negara
di atas satu platform yang lebih interaktif dan berinformasi.
Ketua Pegawai Eksekutif
Nikaniaga Travel & Tour Sdn Bhd, Jamalluddin Haidzir berkata, aplikasi yang
disediakan secara percuma itu menghimpunkan pelbagai maklumat pelancongan yang
ditawarkan oleh enam anak syarikat milik agensi KKLW.
Syarikat berkenaan adalah
Glocal Link Travel & Tours Sdn. Bhd; Nikaniaga Travel and Tours Sdn Bhd;
KESEDAR Inn Sdn. Bhd; KEJORA hospitality and Services Sdn Bhd; KEDA Resort
& Holidays Sdn Bhd dan Espek Sdn Bhd.
Jamalluddin berkata,
penggunaan aplikasi itu bertujuan memperkasakan produk pelancongan dengan
menyediakan akses yang lebih mudah dan cepat kepada pengguna mengenai setiap
produk pelancongan.
“Aplikasi mobil ini
berfungsi seperti peta pelancongan KKLW yang menyenaraikan maklumat seperti
tempat, aktiviti, lokasi, penginapan dan tarikan berhampiran.
“Setiap anak syarikat
mempunyai keunikan pakej yang tersendiri. Kini kita anggarkan ada lebih
daripada 30 pakej yang digabungkan di dalam aplikasi ini.
“Aplikasi yang menggunakan
nama Rural Tourism itu kini tersedia untuk pengguna Android manakala versi
untuk iOS boleh dimuat turun minggu depan,’’ katanya ketika ditemui di sini,
hari ini.
Jamalluddin berkata,
aplikasi yang dibangunkan secara perkongsian bersama enam anak syarikat
kementerian itu akan dikemaskini dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
“Pengguna kini boleh
mendapatkan maklumat seperti harga dan keterangan pakej. Maklumat lebih
terperinci turut tersedia melalui pautan seperti laman web, blog dan juga
google map.
“Tidak lama lagi, kita
akan mengintegrasikan aplikasi mobil ini dengan sistem pembayaran secara online
untuk lebih memudahkan pengguna,’’ ujar beliau.
Katanya, aplikasi yang
membantu merancang percutian dengan lebih baik itu juga menghubungkan
pengguna dengan tempat-tempat tarikan popular seperti tempat makan dan kedai
cenderahati yang pada masa sama membantu usahawan tempatan.
Tambah Jamalluddin,
pihaknya akan membawa aplikasi itu ke kementerian pelancongan untuk
mempromosikannya.
“Kita juga dalam proses
mengintegrasikan aplikasi ini dengan sosial media yang lain seperti Facebook
untuk menjadikannya lebih interaktif,’’ katanya.
-utusan online.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.