Penyusutan kadar jangkitan COVID-19 di Malaysia memberi
sinar harapan baharu kepada industri pelancongan, seni dan budaya, yang hampir
dua tahun terjejas berikutan penularan pandemik kesihatan. Bagi menjamin
kelangsungan dan kebangkitan semula industri yang disifatkan antara paling
teruk terjejas ini, penerapan jalinan kerjasama serta perpaduan pelbagai pihak
ialah ‘nadi' utama ke arah usaha pemulihan ekonomi, secara amnya.
Faktor yang sering membelenggu industri seni dan
budaya ketika ini untuk merintis kebangkitan semula ialah kekurangan platform
atau wadah untuk penggerak industri menyajikan kandungan kreatif mereka.
Sehubungan itu, inisiatif diterajui pihak swasta, tanpa semata-mata
mengutamakan kepentingan menjana pendapatan, sebaliknya untuk mengetengahkan
bakat dan kreativiti penggerak industri ini amat dihargai Kementerian
Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC).
Lawatan hari ini ke GMBB, iaitu sebuah pusat beli
belah yang terletak di tengah-tengah Kuala Lumpur bersama-sama Ketua Setiausaha
MOTAC, Dato' Dr Noor Zari Hamat dan pengurusan tertinggi kementerian ialah
contoh terbaik suatu kerjasama antara sektor swasta dan kerajaan, menerusi
MOTAC. Pusat beli belah dengan kapasiti 465 unit kedai dan setinggi sembilan
tingkat ini menyajikan peluang kepada penggerak industri untuk mempamerkan
kreativiti, kraf, seni fotografi, lukisan, seni visual, batik, kompilasi buku
rakyat dan pelbagai lagi khazanah yang dapat diterokai pengunjung.
Sebagai mekanisme timbal balik dan menggalakkan
usaha sedemikian, kerajaan turut menawarkan potongan cukai di bawah Subseksyen
34(6)(k), Akta Cukai Pendapatan 1967 Bagi Penajaan Aktiviti Kesenian,
Kebudayaan dan Warisan. Bantuan pentadbiran dan kegiatan persatuan-persatuan
serta badan-badan bukan kerajaan berkaitan kebudayaan juga disediakan, bagi
memperkukuh segenap usaha yang ingin dirintis sektor swasta.
Sekiranya diselami selok-belok Kuala Lumpur,
beberapa tempat dan lokasi di ibu kota menyajikan peluang sedemikian, antaranya
Pasar Seni, Jalan Bukit Bintang, Muzium Negara dan Kraftangan Malaysia. Namun,
satu kelebihan yang ditawarkan hab seni dan budaya sekiranya ia ditempatkan di
pusat beli belah, ialah ia mampu menawarkan aneka kepentingan, tarikan dan
hiburan, selain pada masa sama memberi peluang seisi keluarga untuk bersiar-siar.
Berteraskan kerjasama strategik ini, MOTAC menaruh
keyakinan industri seni dan budaya khususnya berupaya bangkit semula, selari
pengumuman kerajaan dalam mengklasifikan Kuala Lumpur dan Selangor sebagai
negeri yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), berkuat
kuasa dari 18 Mac hingga 31 Mac ini. Siri kelonggaran yang memberi ruang kepada
industri pelancongan tempatan, seni dan budaya untuk kembali bernafas ini mampu
merancakkan semula ekonomi Malaysia, sekali gus menjadi pemangkin semangat
kepada penggiat industri.
Meskipun berdepan pelbagai rintangan dan sekatan,
bagi membendung penularan COVID-19 di Malaysia, beberapa aspek industri
kraftangan mula mencatatkan bibit pemulihan. Ia diterjemahkan menerusi
inisiatif E-Kraf Bazar (EKB) yang mempunyai jumlah ahli berdaftar seramai
14,347 orang, dengan penyertaan usahawan kraf seramai 1,510 orang. Perangkaan
bagi penjanaan nilai jualan EKB, bagi tempoh April 2020 hingga 31 Januari 2021
pula ialah RM13,406,718.39.
Sejak kebelakangan ini, ramai yang mula
menunjukkan minat terhadap seni dan budaya, khususnya ketika Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP) berkuat kuasa dan pandemik COVID-19, berkemungkinan kerana
selama ini orang ramai yang berkemampuan sering berkunjung ke luar negara.
Justeru, mereka tidak mempunyai kesempatan untuk menerokai segenap keunikan
yang mampu disajikan oleh tanah air tercinta. Hikmah di sebalik COVID-19 ini
menyediakan peluang untuk kita menstrukturkan semula corak bagaimana kita
tampilkan bakat, kreativiti, produk tempatan yang sering dipromosikan di
Malaysia.
Secara tidak langsung, kita menjadi lebih
patriotik dengan membeli lebih banyak produk tempatan, sekali gus menyumbang
dan menyokong penggiat industri. MOTAC sentiasa cuba untuk mengetengahkan
pelbagai keunikan kraf dan produk tempatan, justeru kerjasama daripada sektor
swasta seperti ini amat dialu-alukan bagi mencapai matlamat yang digariskan
kementerian.
Menerusi ruang yang disediakan di pusat beli belah
seperti ini, MOTAC berharap lebih banyak persembahan kebudayaan dan kesenian
dapat dianjurkan, untuk tontonan umum. Pendekatan seperti ini berupaya menarik
kedatangan pelancongan tempatan dan warga asing yang sudah lama tinggal di
Malaysia. Memandangkan cuti penggal persekolahan yang akan datang pada penghujung
bulan ini, seisi keluarga boleh merancang untuk mengunjungi tempat-tempat
sebegini yang menawarkan segenap keunikan Malaysia, hasil air tangan warga
tempatan.
Semoga kelonggaran yang diberikan untuk melancong
di pelbagai destinasi tempatan dimanfaatkan sebaiknya, tetapi pematuhan kepada
prosedur operasi standard (SOP) perlu sentiasa dijadikan sandaran bagi
membendung penularan COVID-19. Melanconglah dengan bertanggungjawab, sambil
melestarikan industri yang kini dahagakan kunjungan, perhatian dan sokongan
dalam kalangan rakyat di Malaysia.
Malaysia Truly Asia X Cuti-Cuti Malaysia. Inilah Masanya, Cuti-cuti Malaysia. IMT-GT Visit Year 2023-2025. Visit Perak Year 2024. Visit Melaka Year 2024. Visit Perlis Year 2024-2025. Visit Kelantan Year 2024. Visit Homestay Malaysia 2025. Visit Kedah Year 2025. Visit Selangor Year 2025. Visit Malaysia Year 2026. Visit Johor Year 2026. Visit Negeri Sembilan Year 2026. Compiled and managed by Farsa.
Saturday, 20 March 2021
Kerjasama MOTAC-GMBB Tawar Peluang Pemasaran Produk Kraf
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.