Tuesday 30 November 2010

Melaka perkenal pelantar memancing

JASIN 29 Nov. - Melaka sememangnya terkenal dengan pelbagai produk pelancongan, tidak kira sama ada di dalam kawasan pusat bandar ataupun luar bandar, tarikannya di darat atau pun di laut. Destinasi tumpuan seperti kota lama A'Famosa, Menara Taming Sari, Taman Tema Air Melaka, Zoo Melaka dan Perigi Hang Tuah di Kampung Duyong sudah sinonim dalam kalangan pelancong asing yang pernah berkunjung ke negeri ini. Bagaimanapun, selain berkunjung ke destinasi tersebut, anda mungkin boleh mencuba aktiviti memancing bagi mengisi masa percutian anda di negeri ini. Pelancong mahupun orang awam lain boleh mencuba memancing di lokasi khas disediakan oleh Jabatan Perikanan negeri iaitu di Pelantar Sempang Pantai, Merlimau yang terletak kira-kira 30 minit dari pusat bandar Melaka.

Dengan menaiki selama 10 minit melalui bot khas yang disediakan di Jeti Sempang Pantai, Merlimau, kaki pancing akan dibawa ke Pelantar Sempang Pantai yang terletak di tengah laut Selat Melaka. Pelantar yang dibina dengan kos sekitar RM40,000 itu mula digunakan sejak November 2009. Ini merupakan salah satu inisiatif Jabatan Perikanan negeri yang mahu memperkenalkan pelantar memancing di tengah lautan ini sebagai salah satu destinasi pelancongan. Dengan sokongan Kumpulan Komuniti Pengurusan Perikanan Persatuan Nelayan Kampung Sempang Pantai, aktiviti memancing di pelantar ini sedikit sebanyak membantu pendapatan nelayan di kampung tersebut. Keadaan ini adalah kerana pengunjung akan berurusan dengan nelayan di sini seperti penghantaran pergi balik dari pelantar tersebut.

Dengan mempunyai kemudahan lengkap seperti bilik air, dua buah bilik untuk lelaki dan perempuan serta dapur untuk memasak, pelantar ini boleh digunakan sebagai pengisian percutian keluarga. Bayaran yang dikenakan adalah RM30 untuk orang dewasa dan percuma bagi kanak-kanak. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan berkata, pelantar tersebut menjadi salah satu tarikan utama pelancongan terutamanya kaki pancing yang mahukan satu kelainan sepanjang menjalankan aktiviti ini.

Menurutnya, pembinaan pelantar tersebut adalah yang pertama di negeri ini dan menjadi salah satu matlamat Jabatan Perikanan untuk menarik minat kaki pancing bagi merasai pengalaman memancing di tengah lautan. ''Dengan pelbagai kemudahan yang lengkap disediakan di sini, saya pasti pelantar Sempang Pantai ini akan mendapat sambutan yang lebih menggalakkan dari mereka yang suka memancing. ''Sekali gus ia menggalakkan industri perikanan di negeri ini untuk membangun dan tidak tertumpu kepada hasil nelayan malah menjadikan pelantar ini sebagai salah satu destinasi pelancongan negara," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Menurutnya, Jabatan Perikanan negeri sedang dalam usaha menambah dua lagi buah pelantar yang ketika ini sedang dijadikan sebagai pusat pembiakan kerang. ''Pelantar yang digunakan sebagai pembiakan kerang ini merupakan salah satu projek perintis seluas 1.6 hektar.
''Jika projek perintis ini berjaya, pihak Jabatan Perikanan negeri akan memperluaskan pembiakan kerang di tengah laut Sempang Pantai sekali gus membantu menjana pendapatan nelayan di sini," katanya. Kata beliau, dua lagi pelantar akan dibuka sebagai tempat memancing juga dapat menarik lebih ramai kaki pancing untuk menjalankan aktiviti bersama keluarga dan rakan-rakan. Menurut Hidhir, bagi yang berminat boleh menghubungi Pegawai Perikanan, Mohd. Kadir Mohd. Yassin di talian 012-9401303.
-Utusan Online.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.