Saturday 17 November 2018

Teater Perdana DBP - POKOK @ Dewan Bahasa & Pustaka KL ( 7 ~ 16 Disember 2018 )


POKOK karya JOHAN JAAFFAR
(Tersiar dalam Dewan Sastera, September 2017)

SINOPSIS:

DARWIS tinggal bersama isterinya, MARDIAH yang sedang sarat mengandung di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Rumah itu dipayungi oleh pokok raksaksa yang bukan sahaja melindungi tetapi juga mengancam keselamatan mereka. Ada kalanya dahan pokok besar itu akan patah. 

Pokok itu pasti akan memangsai mereka berdua sekiranya ia tumbang. Pokok besar itu menjadi metafora kehidupan mereka berdua. Pokok itu sekaligus melindungi dan mengugut, seperti juga kehidupan di sekeliling mereka. Manusia seperti TUK KAYA, tuan tanah di mana mereka tinggal, juga menjadi pelindung tetapi juga punca kegelisahan Mardiah.

Darwis yang kudung sebelah kakinya bekerja untuk Tuk Kaya, orang yua biang keladi. Darwis pernah membuat pelbagai kerja termasuk di Singapura dan dia terlibat dalam satu kemalangan yang menyebabkan kakinya tercedera.

Mardiah seorang wanita cantik tetapi hidup malang. Dia bekas penagih dadah malah banyak kali dipenjarakan oleh sebab pelbagai kesalahan termasuk merompak. Terlalu lama dia bergelumang dalam dosa dan jenayah. Entah mengapa pertemuannya dengan Darwis mengubah hidupnya. Dia mengahwini Darwis dengan kerelaan hatinya.

Dia mengakui bahawa sekian lama hidupnya tanpa arah dan tujuan. Hanya dengan Darwis dia menemui dirinya yang baru dan mengenal makna kasih dan sayang.

Darwis terhutang budi dengan Tuk Kaya yang memberikan ruang untuknya bekerja dan tinggal di tanahnya. Tetapi Tuk Kaya sentiasa melihat kecantikan Mardiah dan cuba menggodanya. Mardiah tahu apa yang difikirkan oleh Tuk Kaya. Tetapi Mardinah tahu juga dia tidak mahu lagi kembali ke jalan yang pernah dilaluinya. Kecantikan dirinya menjadi bebanan pada dirinya. Penjara mengajarnya tentang kehidupan yang berbeza. Di bawah pokok besar itu dia menemui kehidupan yang berbeza.

Kepada AMUD, kawan Darwis dia mengakui:
“…Dulu saya hanya rasa selamat di penjara. Di luar saya rasa resah, gelisah, tak tentu arah,. Saya rasa tak selamat. Saya rasa saya kekurangan. Tak diperlukan. Dipandang rendah. Dihina. Tak ada harga diri. Di penjara, saya jumpa diri saya. Saya rasa tenang. Selamat.”
Hanya apabila mengahwini Darwis, dia menemui laluan kehidupan yang berbeza.

Kepada Tuk Kaya dia berkata:
“Saya menggunakan kecantikan saya untuk menggoda, menyusahkan orang lain, melakukan maksiat dan akhirnya saya masuk ke penjara. Di penjara saya menggunakan kecantikan saya untuk mencapai matlamat saya. Saya tidak ragu-ragu menggunakannya. Saya memilih untuk jadi hodoh di sini….Sebab saya mahu jadi baik…”

Amud menyedari dilema Mardiah dan lebih faham lagi penanggungan Darwis. Mengenai Darwis dia memberitahu Mardiah:
“Orang macam Darwis selalu fikir pasal kekurangannya, kecacatannya. ..Orang yang serba kekurangan akan berasa orang lain semuanya ada kelebihan.

Tuk Kaya cuba mengambil kesempatan daripada pertolongannya tetapi dia sedar bahawa Mardiah adalah wanita yang cuba menjadi manusia baik. Darwis mengubahnya. Mencorakkan hidup barunya. Darwis sedar bahawa tempat tinggal di bawah pokok besar itu bukan tempat yang sesuai untuk berkeluarga apa lagi untuk membesarkan anak yang bakal lahir. Tetapi dia juga sedar bahawa sekali ini dia perlu berkorban.



Drama ini adalah cerminan kehidupan manusia dengan segala keanekaragaman dan keunikannya. Apakah manusia kecil seperti Darwis akan bertahan dengan penderitaan? Apakah Mardiah akan mempertahankan “kebaikannya”? Apakah Tuk Kaya mengerti bahawa wang dan kekayaan tidak boleh membeli segala-galanya?
-AirAsia RedTix.
https://airasiaredtix.com/pokok  

1 comment:

  1. Adakah anda dalam krisis kewangan, mencari wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri atau membayar bil anda?
    Saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari setiap mesin ATM dan tidak ada nama keluarga, ia tidak dapat dikesan dan sekarang saya mempunyai wang untuk bekerja dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup.

    PERCAYA KAD KREDIT KESELAMATAN DI HARGA PRIBADI
    * Mereka menjual kad ini kepada semua pelanggan dan pembeli yang berminat di seluruh dunia, kad ini mempunyai had pengeluaran harian sebanyak $ 2000 hingga $ 5000 dan sehingga $ 50,000 di kedai dan POS tanpa had. *

    * e-mel: blankatm156@gmail.com
    * Anda juga boleh menghubungi atau membantu Hubungi kami hari ini untuk lebih banyak pencerahan
    +1 (301) 329-5298

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.