Saturday 2 June 2018

Menjelajah wilayah Kejora

SEBAHAGIAN peserta yang mengikuti program Day Trip Tourism Kejora
di Kota Tinggi, Johor, baru-baru ini.

KOTA TINGGI 31 Mei - Jika ingin menikmati suasana tenang di perkampungan tradi­sional, mungkin lawatan ke Kota Tinggi ada jawapan yang paling ideal.

Ini kerana Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (Kejora) dengan beberapa pihak yang berkaitan kini giat mempromosikan sektor pelancongan di sekitar wilayah kendaliannya, khususnya di tiga perkampungan tradisional iaitu Kampung Linting, Johor Lama dan Panchor, dekat sini.

Menerusi program ‘Day Trip Tourism Kejora’ (DTTK) yang menawarkan pakej berkumpulan, para pelancong boleh menikmati keindahan alam semula jadi, melihat kesan peninggalan sejarah dan pembuatan produk kraf ta­ngan serta menyelami kehidupan masyarakat setempat.

Malah, Kejora memperkenalkan pakej DTTK untuk berkongsi ilmu menerusi sektor pelanco­ngan pendidikan (edu-tourism) ba­gi membuka minda peserta mahupun pengunjung mengenai pelbagai produk yang ditawarkan.

Pembantu Tadbir Bahagian Pelancongan Kejora, Muhammad Hafiz Aziz berkata, para pengunjung akan dibawa menjelajah bermula dari Muzium Nelayan Tanjung Balau, Desaru yang satu-satunya muzium menyimpan dan mempamerkan pelbagai khazanah golo­ngan nelayan tradisional seperti sampan, jaring, pancing dan bubu.

“Kompleks muzium ini mempunyai empat galeri tambahan, iaitu Galeri Geologi, Galeri Keselamatan Laut, Galeri Kapal Karam Desaru dan Galeri Pameran Khas.
“Apabila memasuki kawasan perkampungan tradisional, pengunjung akan dapat menikmati suasana kampung serta ketena­ngan berada di kampung sete­rusnya melihat dan menjejaki sendiri kesan sejarah pemerintahan Kesultanan Melayu Johor suatu ketika dahulu,” katanya kepada Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Sambil menikmati suasana kam­pung yang tenang, para pe­ngunjung juga boleh menyaksikan pembuatan pelbagai produk kraf tangan oleh penduduk.

Dalam pada itu, Penolong Pe­ngurus Bahagian Pelancongan Kejora, Sheh Khayul Zahri Sh. Raof berkata, Kejora kini giat mempromosikan produk pelancongan yang terdapat di dalam wilayah­nya menerusi platform media sosial dan aplikasi mudah alih.

Menurutnya, langkah itu seja­jar dengan hasrat kerajaan untuk membangunkan khususnya wilayah Kejora ke arah ekonomi digital.

“Dalam usaha mencapai pres­tasi, penggunaan internet dan pemasaran secara dalam talian berkaitan pelancongan akan men­jadi saluran utama untuk me­masuki pemasaran.


“Biarpun pemasaran digital di­gunakan secara meluas, namun kami masih menyediakan pemasaran secara terbuka kerana masih relevan dalam industri pelancongan,” katanya.
-utusan online.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.