Tuesday 30 December 2014

Majlis Pelancaran Perdana Malaysia Year Of Festivals (MYFEST) 2015 Ditangguh

PUTRAJAYA, 29 Disember 2014 - Majlis Pelancaran Perdana Malaysia Year of Festivals 2015 atau MyFest 2015, yang dijadualkan berlangsung pada 10 Januari 2015, ditangguh ke satu tarikh lain.
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, YB Dato’ Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz berkata situasi masa kini merupakan situasi luar jangka dan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia melahirkan rasa simpati kepada nasib mangsa-mangsa banjir dan juga keluarga penumpang pesawat AirAsia yang dilaporkan hilang.

"Setakat ini, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan turut membatalkan acara Majlis Rumah Terbuka Krismas yang dijadualkan berlangsung pada 27 Disember 2014 di Pavilion, Kuala Lumpur dan menggantikannya dengan Majlis Amal Bantuan Bencana Banjir 1MOTAC yang berjaya mengumpul sumbangan berjumlah RM22,000.00 serta barangan keperluan lain untuk mangsa banjir", kata beliau.

Industri pelancongan negara juga turut terkesan daripada kedua-dua insiden tersebut apatah lagi dengan negeri-negeri yang terbabit iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah, Johor dan Negeri Sembilan merupakan antara negeri yang mencatatkan ketibaan pelancong yang tinggi sepanjang tahun
2013.

Namun begitu, Dato’ Seri Mohamed Nazri optimis bahawa keadaan akan pulih dan pihak Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia serta agensi-agensinya akan membantu dan menyokong negeri-negeri terbabit dengan meningkatkan promosi sektor pelancongan negeri-negeri tersebut ke pasaran antarabangsa.

MyFest 2015 merupakan misi nasional yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia di dalam ucapan Bajet 2015. Kempen ini merupakan susulan  Tahun  Melawat  Malaysia  2014  dan  mensasarkan  untuk mengekalkan  Malaysia  sebagai  destinasi  utama  pilihan  pelancong  dari serata  dunia  bagi  mencapai  sasaran  penerimaan  ketibaan  pelancong seramai  29.4  juta  dan  memperoleh  pendapatan  pelancongan  sebanyak RM89 bilion.

MyFest 2015 yang bertemakan "Endless Celebrations" akan fokus kepada memperkasa serta meraikan kepelbagaian kaum yang ada di negara ini yang menghasilkan  kepelbagaian  budaya,  warisan,  perayaan  dan  juga  seni, sebagai produk pelancongan unik, seiring dengan jenama "Malaysia Truly
Asia".

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Unit Komunikasi Korporat:

Email:  info@motac.gov.my . Tel: 03.8000.8000.
-MOTAC.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.